Dojrzali pracownicy muszą wykazać kompetencje i motywację

Kampanie zachęcające do zatrudniania dojrzałych osób to za mało. Pracodawców skuteczniej mogą przekonać kompetencje i motywacja kandydatów

Publikacja: 04.07.2012 01:41

Praca 50+

Praca 50+

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński kkam Kuba Kamiński Kuba Kamiński

Do połowy 2013 r. Ministerstwo Pracy chce przygotować program dotyczący wspierania zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób po 60. r. ż. Będzie on następcą kończącego się teraz rządowego programu „Solidarność pokoleń 50+", który od 2008 r.  wspierał dojrzałych pracowników i osoby szukające pracy.

Jak skuteczne były te działania za kilka miliardów złotych? Trudno to ocenić, choć resort pracy jako twardy argument podaje statystyki GUS dowodzące, że wskaźnik zatrudnienia Polaków 50+ wyraźnie wzrósł (do 48,6 proc.)  Nadal daleko nam jednak do unijnej średniej sięgającej 57,8 proc.

Grunt to kompetencje

Eksperci i doradcy personalni przyznają, że barier ograniczających zatrudnienie dojrzałych osób jest sporo.

Dużym problemem pozostają negatywne stereotypy, według których starszy pracownik częściej choruje, i tylko czeka na emeryturę. Jak jednak twierdzi prof. Czesław Szmidt z Akademii Leona Koźmińskiego, która przez dwa lata realizowała projekt badawczy dotyczący pracy po 50. r. ż, stereotypy wzmacniają też sami zainteresowani – nie dbając np. o aktualizację swych kompetencji (według badań PARP tylko co dziesiąty pracownik po 50. chce się szkolić).

Tymczasem to właśnie kompetencje decydują o szansach na rynku pracy bardziej niż wieloletnie doświadczenie, którego wartość – jak w wynika z badań ALK – starsi pracownicy przeceniają. W szybko zmieniających się warunkach kilkanaście lat praktyki w jednej dziedzinie przestało być atutem. – Pracodawcy szukają dziś przede wszystkim konkretnych kompetencji popartych doświadczeniem co najmniej   czterosześcioletnim. Jednak 15 lat nie daje tu specjalnej przewagi – ocenia Piotr Mazurkiewicz, szef firmy rekrutacyjnej HRK.

Dobry list motywacyjny

Zdaniem prof. Czesława Szmidta problemem dojrzałych pracowników są też mentalność i podejście do więzi społecznych, które utrudniają im poruszanie się po rynku pracy. – Nie potrafią siebie promować, nie są przystosowani do tego, że pracę zmienia się co trzy, cztery lata, że trzeba tworzyć wspierające się nawzajem zespoły oraz budować sieć kontaktów zawodowych – wylicza Szmidt. Zwraca też uwagę, że starsi pracownicy często ograniczając się do wąskiej grupy rodzinno-koleżeńskich kontaktów, nie są skłonni do rekomendowania do pracy innych. (Wychodzą często z nie do końca prawdziwego założenia, że to zbyt duża odpowiedzialność). W rezultacie jednak sami rzadko mogą liczyć na rekomendację.Warto więc zadbać o networking.

Co jeszcze robić? Katarzyna Berenda-Ratajczyk z zarządu firmy rekrutacyjnej Bigram twierdzi, że dojrzały kandydat może i powinien przekonać do siebie pracodawcę nie tylko doświadczeniem, ale również  dużą motywacją.– Warto więc napisać dobry list motywacyjny wykazujący, że zależy nam na danej pracy – podkreśla Berenda-Ratajczyk.

Zaznacza jednak, że lepiej unikać peanów o swej świetlanej przeszłości, choć z drugiej strony, trzeba umieć pokazać swe atuty przydatne na stanowisku, o które zabiegamy.

Przedstawicielka Bigramu odradza natomiast kamuflowanie wieku w CV. Co prawda nie musimy się nim chwalić, ale część pracodawców tylko zirytuje wprowadzanie w błąd, jeśli życiorys 50-latka będzie wyglądał jak CV 35-latka.

Rady dla dojrzałych pracowników

1.

Aktualizuj kompetencje. Szczególnie ważne są te związane z nowymi technologiami. Przybywa zawodów, gdzie niezbędne jest sprawne poruszanie się w Internecie, znajomość kilku programów i aplikacji.

2.

Szybko szukaj nowej pracy. – Im dłużej będziesz bez pracy, tym trudniej o zdobycie nowego zajęcia – przypomina Randall Hansen, amerykański coach kariery, radząc, by w przypadku zwolnienia nie robić sobie długich wakacji.

3.

Szukaj firm z programami zarządzania wiekiem.

Coraz więcej pracodawców zabiega o dobry wizerunek, inwestując w programy zarządzania wiekiem i wspierając różnorodność. Często chwalą się tym w mediach i na swych stronach internetowych. Warto więc uwzględnić takie firmy w poszukiwaniach pracy.

4. Zadbaj o networking.

Rekomendacja znajomego to zwykle najbardziej pewny sposób na znalezienie pracy dla dojrzałych pracowników; wiele rekrutacji na specjalistyczne i menedżerskie stanowiska nie trafia do ofert pracy. Warto więc zadbać o sieć kontaktów zawodowych m.in. przez udział w branżowych organizacjach. Można też pomyśleć o wolontariacie, który daje okazję do współpracy z ludźmi z różnych pokoleń

5.

Poszerz zakres poszukiwań. Chcąc zwiększyć skuteczność poszukiwań, trzeba uderzyć do większej liczby firm (nie warto jednak masowo rozsyłać takich samych CV).

6.

Pomyśl o własnym biznesie. Utrata pracy może być okazją do startu z własną firmą, gdzie można wykorzystać zdobyte wcześniej doświadczenia i kontakty.

Do połowy 2013 r. Ministerstwo Pracy chce przygotować program dotyczący wspierania zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób po 60. r. ż. Będzie on następcą kończącego się teraz rządowego programu „Solidarność pokoleń 50+", który od 2008 r.  wspierał dojrzałych pracowników i osoby szukające pracy.

Jak skuteczne były te działania za kilka miliardów złotych? Trudno to ocenić, choć resort pracy jako twardy argument podaje statystyki GUS dowodzące, że wskaźnik zatrudnienia Polaków 50+ wyraźnie wzrósł (do 48,6 proc.)  Nadal daleko nam jednak do unijnej średniej sięgającej 57,8 proc.

Pozostało 87% artykułu
Poszukiwanie pracy
Na rynek pracy ruszyła jesienna fala młodych kandydatów
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Partnera
SHEIN Rozwija Centrum Technologiczne w Europie: Trwa rekrutacja polskich ekspertów IT
Poszukiwanie pracy
Rekrutacja coraz dłuższa i bardziej frustrująca dla kandydata
Poszukiwanie pracy
Przybyło ofert pracy. Kogo najbardziej szukają firmy?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Poszukiwanie pracy
Płaca w IT jest prawie dwa i pół razy wyższa niż w firmach odzieżowych