Jak budować sieć kontaktów

Firmy chętnie sięgają po kandydatów z polecenia, a i dla pracowników źródłem nowej pracy są często znajomości. „Rz” radzi, jak je zdobywać

Publikacja: 08.02.2012 03:00

Portale społecznościowe mogą pomóc w zachęceniu pracowników do współpracy i komunikacji

Portale społecznościowe mogą pomóc w zachęceniu pracowników do współpracy i komunikacji

Foto: Bloomberg

Według badań CBOS i PKPP Lewiatan, ponad połowa małych i średnich firm najczęściej zatrudnia ludzi z polecenia, czyli po znajomości. Duże firmy też chętnie sięgają po networking. W badaniu Hays Polska prawie co drugi specjalista i menedżer wymienia networking wśród najbardziej skutecznych metod pozyskiwania pracy.

Katarzyna Pieciul z DBM Polska podkreśla jednak, że trzeba umieć korzystać z kontaktów, by nie zrazić osób, które mogą nam pomóc. – Najlepiej określić, co chce się robić w nowej pracy, i rozmawiać o projektach, a nie o stanowiskach – mówi Katarzyna Pieciul, która przypomina powiedzenie konsultantów DBM: Jeśli pytasz o ofertę pracy, dostaniesz radę, a gdy prosisz o radę, dostaniesz ofertę pracy. Grzegorz Turniak, prezes BNI Polska (polskiego oddziału największej networkingowej organizacji na świecie) wymienia trzy kroki w net-workingu: visibillity (pokaż się) credibility (zdobądź zaufanie) i profitability (korzyści z kontaktów). Poniżej kilka rad, jak budować sieć kontaktów.

1. Profil na portalu społecznościowym

Profil na Facebooku, a potem na profesjonalnych portalach  GoldenLine czy LinkedIn to naturalny wybór dla pokolenia 20+ i 30+. Warto się do niego przekonać  i w późniejszym wieku, gdyż internetowe społeczności to sprawdzony sposób na odnowienie kontaktów  z dawnymi kolegami  oraz na nowe znajomości. A informacje na profilu dają od razu temat do rozmowy.

2. Grupy dyskusyjne na portalach

Warto poudzielać się na portalach w tematycznych grupach dyskusyjnych – nie tylko tych związanych z pracą, ale też z zainteresowaniami. To szansa na nowe znajomości, a wspólne hobby otwiera niejedne drzwi.

3. Branżowe imprezy i konferencje

To jeden z bardziej skutecznych sposobów nawiązania kontaktów zawodowych oraz dotarcia do potencjalnego pracodawcy. Można np. po debacie nawiązać rozmowę z prelegentem. Ci znani przyciągają zwykle większą grupę uczestników, co stwarza okazje do nowych kontaktów. Czy wręczać rozmówcy nasze CV? – Raczej nie. Trzeba przyjąć, że ludzie nie przychodzą na konferencje z gotowymi umowami pracy. Można jednak wspomnieć w trakcie rozmowy, że jesteśmy na etapie poszukiwań – podkreśla Katarzyna Pieciul.

4. Stowarzyszenia i kluby

Warto poszukać zawodowych kontaktów, zapisując się do branżowych stowarzyszeń i klubów. Większość z nich organizuje klubowe spotkania, prelekcje. – Nie dość, że sami możemy z nich skorzystać, to zaproszenie na ciekawe spotkania warto podesłać znajomym – radzi Grzegorz Turniak.

5. Branżowe newslettery

Przydatne mogą być zawarte tam informacje o branżowych imprezach i wydarzeniach, a często i o awansach. Wtedy jest okazja, by się przypomnieć z gratulacjami znajomemu – nawet poznanemu na niedawnej konferencji.

Poszukiwanie pracy
Fala zwolnień pogorszyła nastroje pracowników
Poszukiwanie pracy
Więcej firm chce zatrudniać niż zwalniać
Poszukiwanie pracy
Startuje Program Kariera - szansa na elitarne płatne praktyki
Poszukiwanie pracy
Nie wystarczy znaleźć i zrekrutować dobrego kandydata
Poszukiwanie pracy
Co drugi specjalista czeka na okazję do zmiany pracodawcy w 2025 r.
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem