Reklama

Menedżerowie wyglądają ofert łowców głów

Co trzeci z polskich specjalistów i przedstawicieli kadry kierowniczej aktywnie szuka nowej pracy. Co drugi czeka na oferty i wysyła CV rekruterom

Publikacja: 05.06.2012 03:17

Menedżerowie wyglądają ofert łowców głów

Foto: PhotoXpress

Tylko 16 proc. specjalistów i menedżerów twierdzi, że nie szuka teraz pracy – wynika z najnowszych badań firmy rekrutacyjnej Antal International, które w drugiej połowie maja objęły prawie 1500 osób z całej Polski.

Najwięcej, bo ponad połowa z nich, przyznaje się do biernego poszukiwania nowego pracodawcy. To znaczy, że wprawdzie nie śledzą na bieżąco ogłoszeń o pracy i nie rozsyłają swych aplikacji do firm, ale zamieszczają swój zawodowy życiorys (CV) na portalach rekrutacyjnych i przesyłają go łowcom głów na wypadek, gdyby trafiła się jakaś ciekawa oferta.

Propozycję od headhuntera jest zresztą gotowa rozważyć większość (ponad ośmiu na dziesięciu) z tych, którzy nie szukają pracy. – To oznacza, że aż 97 proc. specjalistów i menedżerów jest dziś otwartych na nowe propozycje zatrudnienia – podkreślają eksperci Antal International.

Co więcej, to otwarcie przekłada się na faktyczne zmiany pracy. Co trzeci z uczestników badania deklaruje, że w ciągu ostatniego roku zmienił pracodawcę.

Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International, twierdzi, że rynek pracy dla specjalistów i menedżerów – poza kilkoma wyjątkami (słabiej jest w farmacji i w niektórych działach bankowości) – ma się całkiem dobrze, a ofert pracy nie brakuje. Sprzyja temu napływ inwestycji, choćby tych w centra usług biznesowych, które coraz częściej szukają doświadczonych specjalistów.

Reklama
Reklama

Bardziej sceptyczny jest Andrzej Woźniakowski, ekspert Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. Według niego motorem napędzającym poszukiwania pracy w wielu przypadkach jest teraz poczucie zagrożenia.

– To często postawa obronna. W wielu firmach trwają zmiany organizacyjne i redukcje kosztów. Część osób rozgląda się za pracą, by w razie potrzeby mieć poczucie, że ma dokąd odejść – wyjaśnia Woźniakowski. Drugim powodem są finanse: spora część specjalistów i menedżerów ma poczucie niewielkich szans na wzrost wynagrodzenia w obecnym miejscu pracy. Jest więc gotowa poszukać możliwości większych zarobków w innej firmie.

Widać to zresztą w badaniu, gdzie siedmiu na dziesięciu ankietowanych wymienia wyższe wynagrodzenie wśród czynników decydujących o przyjęciu oferty zatrudnienia.

– Dziś są to jednak podwyżki rzędu 25 – 30 proc., a nie 60 proc., którymi firmy kusiły w czasach hossy – zaznacza szef Antal International w Polsce.

Czym jeszcze można skusić specjalistę i menedżera? Ważne są kultura organizacyjna i styl zarządzania w firmie, większe szanse na awans i dobra marka pracodawcy. Z kolei zła opinia o pracodawcy to główny czynnik decydujący o odrzuceniu oferty pracy.

Jak wynika z badania, w ciągu ostatniego roku polski specjalista i menedżer dostawał średnio po pięć propozycji pracy. Średnią podwyższali specjaliści IT, prawa oraz inżynierii tworzący czołówkę rozchwytywanych kandydatów. Najmniejszy wybór mieli ci od HR.

Reklama
Reklama

Artur Skiba zwraca uwagę, że duża aktywność zawodowa specjalistów i menedżerów idzie też w parze z ich rosnącą mobilnością, szczególnie wśród kadry kierowniczej. Ponad trzy czwarte badanych dla atrakcyjnej oferty pracy zmieniłoby miejsce zamieszkania.

– Coraz częściej są gotowi do przeprowadzki, w tym także do przeprowadzki z Warszawy do innych miast, szczególnie Wrocławia, Krakowa czy Gdańska – dodaje Artur Skiba.

Poszukiwanie pracy
Listopadowy spadek w ofertach pracy z nadzieją na poprawę
Poszukiwanie pracy
Październikowa frustracja kandydatów na rynku rekrutacji
Poszukiwanie pracy
Polscy studenci docenili możliwości kariery nad Wisłą
Poszukiwanie pracy
Warto umieć szukać pracy z polecenia
Poszukiwanie pracy
Ministerstwo Cyfryzacji rekrutuje pracowników. Ile można zarobić?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama