Adrian Zandberg: Skasować cały projekt CPK? Jeżeli będziemy postępować w ten sposób, nigdy niczego w Polsce nie zbudujemy

„Są poważne wątpliwości co do lotniczej części CPK. (...) Ale wyrzucenie do kosza budowy szybkiej kolei byłoby po prostu ciężką głupotą” - ocenił Adrian Zandberg, współprzewodniczący partii Razem.

Publikacja: 02.12.2023 21:00

Adrian Zandberg: Skasować cały projekt CPK? Jeżeli będziemy postępować w ten sposób, nigdy niczego w Polsce nie zbudujemy

Foto: PAP/Marcin Obara

Dużo kontrowersji budzi plan budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Za rezygnacją z tej inwestycji opowiedziało się 53 proc. ankietowanych ekonomistów w panelu „Rzeczpospolitej”, ale tylko 18 proc. opowiedziało się za tym zdecydowanie. Wśród przeciwników inwestycji w CPK jest sporo głosów, że przemyśleć należy jego skalę, biorąc pod uwagę prognozy ruchu lotniczego w dobie zielonej transformacji.

Niemal 30 proc. ankietowanych uważa, że budowa CPK jest niezbędna. – Rezygnacja z budowy CPK byłaby mniej więcej tak samo racjonalna jak likwidacja gimnazjów po 2015 r. Byłaby więc to zmiana anty-, a nie prorozwojowa. CPK jest projektem bardzo korzystnym dla Warszawy i Łodzi oraz całego kraju – mówił miesiąc temu „Rzeczpospolitej” dr Maciej Bukowski, prezes think tanku WISE Europa. Podkreślał przy tym, że wokół tego projektu narosło bardzo wiele nieporozumień, w tym dotyczących jego kosztów. – W sensie fiskalnym wsparcie publiczne dla CPK konieczne jest tylko w części kolejowo-drogowej, ale nie w części lotniskowej, która jest samofinansująca – tłumaczył. I przekonywał, że rezygnacja z CPK byłaby też błędem politycznym, bo wzmocniłaby rozpowszechniany przez obecny rząd mit o proniemieckim nastawieniu opozycji.

Czytaj więcej

Ekonomiści o projektach PiS-u: Atom – tak, CPK – nie

Zdaniem Adriana Zandberga Prawo i Sprawiedliwość „popełniło wiele grzechów”, ale „to nie oznacza, że każdą długoterminową inwestycję, która została rozpoczęte za ich rządów, trzeba porzucić”. „Niestety, jest taka pokusa. Co bardziej wzmożeni kibice pokrzykują na przykład, żeby natychmiast skasować cały projekt CPK. Uważam, że to złe podejście. Jeżeli będziemy postępować w ten sposób, nigdy niczego w Polsce nie zbudujemy. Bo jedna ekipa rzadko kiedy ma do dyspozycji więcej niż cztery lata” - ocenił w felietonie dla „Super Expressu”.

Adrian Zandberg: Kolej dużych prędkości? Wyprzedziło nas Maroko

Współprzewodniczący partii Razem przyznał, że „są poważne wątpliwości co do lotniczej części CPK”, ale „wyrzucenie do kosza budowy szybkiej kolei byłoby po prostu ciężką głupotą”. „To dla Polski szansa na skok cywilizacyjny. Kolej dużych prędkości jest niezbędna, żeby się rozwijać. Dzisiaj jesteśmy pod tym względem z tyłu nie tylko za krajami Europy Zachodniej czy za Chinami. Wyprzedziły nas państwa takie jak Maroko” - zwrócił uwagę.

„Czas podróży ze wschodniej Polski do Szczecina czy do Wrocławia woła o pomstę do nieba. (...) Ale dla pasażerów, którzy za kilka lat pojadą po nowych torach, to nie będzie miało większego znaczenia” - zauważył poseł Lewicy. Podkreślił, że „to nie będzie trasa »pisowska«, »peowska« czy »lewicowa«, tylko szybka. Albo wolna, jeśli znowu zamiast sztafety wygra polityczny boks” - podsumował Adrian Zandberg.

Czytaj więcej

Hubert A. Janiszewski: Czy CPK to nonsensowna gigantomania

Za budową Centralnego Portu Komunikacyjnego głośno opowiada się w ostatnim czasie prezydent Andrzej Duda. - Polska musi stawiać sobie kolejne, ambitne cele. Takim ambitnym projektem jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma być nowym polskim oknem na świat. (...) Tych ambitnych projektów będę jako prezydent Rzeczypospolitej bronił - mówił podczas inauguracyjnego posiedzenia Sejmu X kadencji.

Dużo kontrowersji budzi plan budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Za rezygnacją z tej inwestycji opowiedziało się 53 proc. ankietowanych ekonomistów w panelu „Rzeczpospolitej”, ale tylko 18 proc. opowiedziało się za tym zdecydowanie. Wśród przeciwników inwestycji w CPK jest sporo głosów, że przemyśleć należy jego skalę, biorąc pod uwagę prognozy ruchu lotniczego w dobie zielonej transformacji.

Niemal 30 proc. ankietowanych uważa, że budowa CPK jest niezbędna. – Rezygnacja z budowy CPK byłaby mniej więcej tak samo racjonalna jak likwidacja gimnazjów po 2015 r. Byłaby więc to zmiana anty-, a nie prorozwojowa. CPK jest projektem bardzo korzystnym dla Warszawy i Łodzi oraz całego kraju – mówił miesiąc temu „Rzeczpospolitej” dr Maciej Bukowski, prezes think tanku WISE Europa. Podkreślał przy tym, że wokół tego projektu narosło bardzo wiele nieporozumień, w tym dotyczących jego kosztów. – W sensie fiskalnym wsparcie publiczne dla CPK konieczne jest tylko w części kolejowo-drogowej, ale nie w części lotniskowej, która jest samofinansująca – tłumaczył. I przekonywał, że rezygnacja z CPK byłaby też błędem politycznym, bo wzmocniłaby rozpowszechniany przez obecny rząd mit o proniemieckim nastawieniu opozycji.

0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Polityka
Sondaż: PiS z największym spadkiem. Rośnie Konfederacja
Polityka
Szkody wizerunkowe, gratka dla wywiadu. Specjaliści o asystentce Donalda Tuska
Polityka
Unia wszczyna procedurę nadmiernego deficytu wobec Polski
Polityka
Polityczne Michałki. Sejm rusza na wakacje a PSL z kontrofensywą, zaś Giertych przynosi KO „kontent rozliczeniowy”
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Polityka
Władysław Kosiniak-Kamysz: Jeden projekt w sprawie aborcji mógłby przejść