W najbliższych miesiącach wnioski o członkostwo w Sojuszu Północnoatlantyckim mogą złożyć Finlandia i Szwecja. Nastawienie opinii publicznej ws. członkostwa w NATO w obu krajach zmieniło się po inwazji Rosji na Ukrainę. Obecnie większość mieszkańców obu tych krajów nordyckich popiera akces swoich krajów do Sojuszu Północnoatlantyckiego.
Rosja ostrzega, że po przystąpieniu Szwecji i Finlandii do NATO "nie będzie mogło być mowy o Bałtyku wolnym od broni atomowej" (taką groźbę sformułował były prezydent, Dmitrij Miedwiediew) oraz że oba kraje znajdą się na pierwszej linii frontu konfrontacji NATO z Rosją (tak wynika z oświadczenia rzeczniczki MSZ Rosji, Marii Zacharowej).
Czytaj więcej
Przystąpienie do NATO Finlandii i Szwecji doprowadzi do negatywnych konsekwencji dla pokoju w północnej Europie i dla całej architektury bezpieczeństwa na kontynencie - oceniła rzeczniczka MSZ Rosji, Maria Zacharowa.
Jednym z oficjalnych powodów dokonania przez Rosję inwazji na Ukrainę była perspektywa członkostwa w NATO tego kraju. Rosja - przed rozpoczęciem inwazji - sygnalizowała, że chciałaby zawarcia nowego traktatu ws. bezpieczeństwa w Europie. Moskwa domagała się zobowiązania, że NATO nie rozszerzy się na wschód oraz że NATO wycofa swoich żołnierzy i systemy uzbrojenia z krajów, które przystąpiły do Sojuszu po 1997 roku.
Uczestników sondażu SW Research dla rp.pl spytaliśmy czy - ich zdaniem - NATO powinno poszerzać się o inne kraje.
74 proc. respondentów odpowiedziało na to pytanie "Tak".
9,4 proc. ankietowanych udzieliło odpowiedzi "Nie".
16,6 proc. respondentów nie ma zdania w tej kwestii.
- Rozszerzenie Paktu Północnoatlantyckiego popiera 8 na 10 respondentów z wykształceniem zasadniczym zawodowym i podobny odsetek osób zarabiających w granicach 1001 – 2000 zł netto (79%). Przyjęcie nowych członków do Sojuszu popiera 83% osób z miast liczących nie więcej niż 20 tys. mieszkańców. Częściej niż pozostali respondenci negatywnie o przyjęciu do struktur NATO nowych członków wypowiadają się osoby o dochodach przekraczających 3000 zł netto – 15% - komentuje wyniki badania Piotr Zimolzak, wiceprezes zarządu agencji badawczej SW Research.
Metodologia badania:
Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 12.04-13.04.2021 r. Analizą objęto grupę 800 internautów powyżej 18. roku życia. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków powyżej 18. roku życia pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne.