Rosyjski państwowy dostawca usług telekomunikacyjnych Rostelecom zaprezentował wyszukiwarkę Sputnik w maju 2014 roku. Kilka miesięcy wcześniej Rosja anektowała ukraiński Krym, a rosyjskie media państwowe mówiły o potrzebie „zwalczania propagandy Zachodu". Wtedy też po raz kolejny pojawił się pomysł uruchomienia „narodowej wyszukiwarki", o której jeszcze w 2011 roku mówił ówczesny prezydent Rosji Dmitrij Miedwiediew.

Tymczasem „narodowa wyszukiwarka" nie przyniosła oczekiwanych rezultatów. Wpływowy rosyjski dziennik Wiedomosti podaje, że Rostelecom rozważa zamknięcie wyszukiwarki Sputnik lub przekształcenie projektu. Według statystyk LiveInternet (rosyjski serwis badający oglądalność stron) Sputnik.ru po trzech latach działalności nie zdobył zaufania Rosjan. Portal odwiedza mniej niż 1 proc. rosyjskich internautów. Najpopularniejszymi wyszukiwarkami w Rosji wciąż pozostają rosyjski Yandex.ru oraz Google. Odwiedzają je ponad 90 proc. rosyjskich internautów.

Rosyjskie media, powołując się na źródło w Rostelecom podają, że wyszukiwarka raczej nie zostanie zlikwidowana, gdyż została uruchomiona jako "projekt narodowy".