Reklama
Rozwiń
Reklama

Milion złotych dla TVP od państwowego banku

Bank Gospodarstwa Krajowego wypłacił Telewizji Polskiej 1 mln zł za emisję spotów promujących "Polski Ład" PiS - informuje Onet. Zarobiły również inne media, mimo że założenia "Polskiego Ładu nie zostały jeszcze przyjęte przez Sejm.

Aktualizacja: 01.09.2021 20:53 Publikacja: 01.09.2021 19:04

Milion złotych dla TVP od państwowego banku

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik

amk

BGK to państwowa instytucja wchodząca w skład Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju. Na czele PFR stoi Paweł Borys, zaufany człowiek premiera Mateusza Morawieckiego - pisze Onet.

Bank Gospodarstwa Krajowego przyjmował i analizował wnioski składane w ramach "Rządowego Funduszu Polski Ład. Program Inwestycji Strategicznych".

Rozwiązania programu zostały skopiowane z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, któremu opozycja zarzucała możliwość pomijania w przyznawaniu finansów tych gmin, w których władze nie są zwolennikami rządu.

BGK po przeanalizowaniu wniosków przesyła je Mateuszowi Morawieckiemu, który - tak jak w przypadku Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych - samodzielnie decyduje o przyznaniu funduszy.

Wszystko wskazuje więc na to, że bank w ten sposób znalazł furtkę, by wydawać pieniądze na promocję programu - pisze Onet.

Reklama
Reklama

Rzeczniczka BGK Anna Czyż mówi Onetowi, że program już działa, nabór wniosków trwał od 2 do 15 sierpnia, w tym czasie samorządy złożyły 8 tys. wniosków na inwestycje w infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, modernizację źródeł ciepła na zeroemisyjne czy gospodarowanie odpadami - które mają pobudzić rozwój przedsiębiorstw i poprawić funkcjonowanie lokalnych społeczności. Na te cele samorządy otrzymają 95 proc. refundacji poniesionych środków.

Mimo że założenia "Polskiego Ładu" PiS nie zostały jeszcze przyjęte przez Sejm, w mediach toczyła się kampania "Rządowego Funduszu Polski Ład". Podpisany pod materiałami promocyjnymi Bank Gospodarstwa Krajowego przeznaczył na ten cel 10 mln zł i wydał niemal całą kwotę - 9,8 mln.

Na reklamach "Polskiego Ładu" najwięcej zarobiła TVP. Otrzymała od BGK przelew w wysokości 1 mln 31 tys. 473 zł. Polsat zainkasował 484 tys. 309 zł, Telewizja Republika - 249 tys. 500 zł. Tygodnik "Sieci" zarobił na promocji 172 tys. zł, "wPolityce.pl" - 42 tys. 840 zł. Portal niezależna.pl zarobił 28 tys. 107 zł.

Za promocję "Polskiego Ładu" PiS w mediach społecznościowych płaciła również Kancelaria Premiera. Posłowie opozycji Michał Szczerba i Dariusz Joński o koszty spytali ministra Łukasza Schreibera. Odpowiedział, że KPRM wydała na ten cel prawie 135 tys. zł.

- Wizerunkowe kampanie internetowe powinny być finansowane z funduszu partii. Przecież pod hasłem „Polski Ład” odbywała się PiS-owska konwencja. PiS sprzedaje kota w worku, bo do tej pory do Sejmu nie trafiły żadne projekty. Trzeba powiedzieć dość finansowania partyjnej propagandy z budżetu KPRM. W tej sprawie składamy wniosek o kontrolę doraźną NIK – powiedział Michał Szczerba.

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Polityka
Nowy sondaż. Złe wieści dla koalicji rządzącej, partia Grzegorza Brauna czwartą siłą
Polityka
Eksperci od dezinformacji oceniają wpisy Tuska o cenach benzyny. „Manipulacja”
Polityka
Janusz Korwin-Mikke pokłócił się z Konfederacją o nazwę
Polityka
Sikorski pisze o Grenlandii. To reakcja na decyzję Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama