[b]Rz: Jaką wizję systemu podatkowego ma wiceminister finansów odpowiedzialna za podatki, która od lat ocenia jego funkcjonowanie jako profesor prawa finansowego i wykładowca akademicki?[/b]
[b]Elżbieta Chojna-Duch:[/b] Postulaty naukowe, w tym teorii prawa podatkowego, a w szczególności zasady konstytucyjne, na których opierać się powinny mechanizmy państwa i które podkreśla orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego, w konfrontacji z bieżącą polityką podatkową okazują się trudne do spełnienia. Wizja idealnego – racjonalnego, niesprzecznego, jednoznacznego i stabilnego – systemu podatkowego blednie w zderzeniu z uwarunkowaniami politycznymi i codziennością zarządzania. Ale każdy naukowiec powinien doświadczyć tego rodzaju zderzenia. Wówczas naukę polityki podatkowej czy szerzej finansowej można uznać za ukoronowanie wiedzy finansowej, która poprzez teorię zmierza ku praktyce, stosownie do myśli: „wiedzieć, żeby przewidzieć, przewidzieć, żeby działać”. Cele polityki podatkowej wyznacza oczywiście program rządu, priorytety określa minister finansów, a na moim szczeblu pozostaje dobór środków ich realizacji, czyli optymalnych instrumentów prawnych.
Wiadomo, że podstawową cechą prawa podatkowego powinna być jego trwałość. Dzięki temu prawo samo podlega ochronie i jednocześnie stanowi ochronę interesów podatników. Na świecie w niektórych systemach przepisy podatkowe obowiązują setki lat. We Francji np. lokalne prawo podatkowe, choć powszechnie co do podstawowych zasad krytykowane, nie zmieniło się od rewolucji francuskiej. Stabilność prawa podatkowego jako jedna z naczelnych zasad powinna leżeć u podstaw wszelkich jego rozwiązań proponowanych w Polsce. Niestety, konieczność dokonywania zmian wynika nie tylko ze starzenia się naszego prawa, ale i z zapotrzebowania politycznego oraz konieczności jego dostosowywania do unijnych dyrektyw. To jest proces nieustający, bo prawo UE ulega zmianom, za którymi musimy podążać. A ponieważ zakładamy, że prawo wspólnotowe ma dobrą jakość, a jego tzw. transpozycja jest koniecznością, dostosowując nasze przepisy do wymogów unijnych, możemy mówić o ciągłych bieżących jego udoskonaleniach. Dotyczy to zwłaszcza podatku od towarów i usług, który jest obecnie szerzej harmonizowany.
[b]Jakie są najbliższe terminy dostosowania ustawy o VAT do zmian dyrektywy 112/2006?[/b]
Najbliższy to 1 maja 2008 r. Jest to konieczna zmiana dotycząca rolnictwa, polegająca na zwiększeniu z 5 do 6 proc. stawki zryczałtowanego zwrotu VAT dla rolników, co powinno zrekompensować podniesienie stawki na środki produkcji dla rolnictwa, nawozy czy środki ochrony roślin.