Wielu przedsiębiorców zatrudniających pracowników zawiera dobrowolne umowy ubezpieczenia o charakterze grupowym, na podstawie których towarzystwo ubezpieczeniowe obejmuje ochroną pracowników firmy w zakresie ryzyk wskazanych taką polisą. Jest to dodatkowe, niewymagane przepisami prawa pracy świadczenie na rzecz zatrudnionych osób, które wywołuje skutki w PIT i CIT.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT (art. 15 ust. 1 ustawy o CIT) za koszty uzyskania przychodów uznaje się wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia jego źródła, z wyjątkiem tych, które zostały wyłączone z tej grupy w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT (art. 16 ust. 1 ustawy o CIT). Powstaje zatem pytanie, czy wydatki na dodatkowe ubezpieczenia dla pracowników spełniają ww. warunki i czy tym samym można je uznać za koszty poniesione w związku z osiąganym przychodem.