Jak rozliczyć podatek zmarłej osoby? Czy trzeba za nią złożyć roczny PIT? Z takimi dylematami borykają się często spadkobiercy.
– Odpowiedzi na te pytania należy szukać w ordynacji podatkowej. Zgodnie z ogólną zasadą spadkobiercy przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy oraz ponoszą odpowiedzialność za jego zobowiązania, np. zaległości. Nie oznacza to jednak, że muszą składać za zmarłego zeznanie roczne. Art. 100 § 1 ordynacji stanowi, że urząd skarbowy wydaje w sprawie jego rozliczeń decyzję. Wynika z niej, czy spadkobiercy muszą dopłacić podatek, czy też mogą się spodziewać zwrotu nadpłaty. Tak więc rodzina nie ma formalnego obowiązku składania zeznania rocznego za osobę zmarłą, ponieważ wysokość zobowiązania podatkowego określa urząd skarbowy – tłumaczy Natalia Wytrykowska, doradca podatkowy, menedżer w zespole ds. PIT w KPMG w Polsce.
Potwierdza to Krajowa Informacja Skarbowa. – Rodzina nie musi składać zeznania rocznego. Rozliczenie będzie w decyzji wydanej przez urząd skarbowy właściwy według miejsca zamieszkania zmarłego – wyjaśniają konsultanci. Dodają, że spadkobiercy mogą poinformować fiskusa o przysługujących zmarłemu ulgach, np. że przekazywał organizacji dobroczynnej darowizny, które można odliczyć od dochodu. Warto zresztą skontaktować się z urzędem, żeby wyjaśnić ewentualne wątpliwości w sprawie rozliczenia zmarłej osoby.
Fiskus przypomina też, że jeśli z rozliczenia spadkodawcy wychodzi podatek, to obowiązek jego zapłaty spoczywa na spadkobiercach. Jak czytamy w niedawnej interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (nr 0114-KDIP3-2.4011.356.2022.2.BM): „zobowiązanie podatkowe związane z uzyskanym przed śmiercią i nierozliczonym podatkowo dochodem ustala właściwy miejscowo dla zmarłego naczelnik urzędu skarbowego, a ewentualnym podatkiem dochodowym od osób fizycznych zostają obciążeni spadkobiercy zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego o przyjęciu i odrzuceniu spadku oraz odpowiedzialności za długi spadkowe”.
Natalia Wytrykowska podkreśla, że te zasady obowiązują niezależnie od tego, jakie zmarły miał dochody – z emerytury, etatu czy działalności gospodarczej. Szczególne reguły rozliczenia przewidziane są jedynie dla przedsiębiorstwa w spadku, dla którego ustanowiono zarząd sukcesyjny. Wstępuje on w przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wówczas prawa i obowiązki podatnika oraz płatnika będącego przedsiębiorstwem w spadku wykonuje zarządca sukcesyjny. Odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe przedsiębiorstwa w spadku ponoszą zapisobierca windykacyjny kontynuujący jego prowadzenie, spadkobiercy zmarłego przedsiębiorcy, jeśli nie został uczyniony zapis windykacyjny obejmujący przedsiębiorstwo w spadku, oraz małżonek zmarłego, któremu przysługuje udział w przedsiębiorstwie w spadku – tłumaczy ekspertka.