[b]Parę miesięcy temu przeprowadziłam się do innego miasta. W nowym miejscu okazało się, że nie mogę znaleźć kilku drobiazgów, w tym notesu, w którym miałam zapisany swój numer NIP. Czy mam wystąpić o wydanie nowego?[/b] – pyta czytelniczka.
Nie ma takiej potrzeby. Numer identyfikacji podatkowej (NIP) jest nadawany każdej osobie fizycznej raz na całe życie. Potem zostaje już tylko obowiązek aktualizowania za każdym razem, gdy ulegną zmianie, danych, które pierwotnie w zgłoszeniu identyfikacyjnym podaliśmy urzędowi skarbowemu (np. nazwiska – w przypadku zmiany stanu cywilnego, dowodu osobistego po wymianie czy adresu zamieszkania).
Utrata NIP w trakcie przeprowadzki do innego miasta, czego doświadczyła nasza czytelniczka, nie powoduje takich życiowych komplikacji jak utrata dowodu osobistego. Niemniej odzyskanie NIP może stanowić pewną niedogodność. Otóż zgodnie z art. 13 ust. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=176066]ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (DzU z 2004 r. nr 269, poz. 2681 ze zm.)[/link] to naczelnik urzędu skarbowego, który wydał decyzję o nadaniu NIP, wydaje także – na wniosek podatnika – duplikat takiej decyzji. Osoby pragnące odzyskać swój numer identyfikacji podatkowej (NIP-4) powinny zatem w formie pisemnej zwrócić się do naczelnika US, który decyzję wydał, z wnioskiem o wydanie jej duplikatu.
Ustawa milczy jednak na temat tego, czy taki wniosek ma być składany osobiście (i będzie wymagał stawienia się w urzędzie, co w razie wyjazdu do innego miasta może być uciążliwe), czy też można go wysłać pocztą, np. listem poleconym. Dlatego rozsądnie będzie, zanim wyruszymy w drogę, skontaktować się z urzędem, by upewnić się, jak tę sprawę można załatwić.