Intensywne zmiany w strukturze i sposobie pracy administracji podatkowej są konsekwencją nowelizacji ustawy o urzędach i izbach skarbowych (wchodzą one w życie 1 kwietnia br.). W podpisanym właśnie przez Jacka Kapicę - podsekretarza stanu w ministerstwie finansów dokumencie pt. „System Obsługi i Wsparcia Podatnika" zdefiniowany został nowy system, mający wspierać podatników w realizacji obowiązków podatkowych w konkretnych sytuacjach.
Obsługa podatnika
Konsolidacja usług pomocniczych w izbach i urzędach skarbowych umożliwi przesunięcie wygospodarowanych etatów do bezpośredniej obsługi podatnika. Korzystnie wpłynie to na wydajność, przejrzystość i szybkość działania administracji, jakość jej usług, a ponadto przyniesie wymierne korzyści przedsiębiorcom i obywatelom mającym kontakt z tymi urzędami. Działania te zintensyfikowane zostaną w procedowanej właśnie ustawie o administracji podatkowej.
Szybsza informacja
Wzmocnienie Krajowej Informacji Podatkowej (KIP) jako głównego centrum informacji podatkowej zapewni ujednolicenie udostępnianej informacji oraz zapewni dostęp do jednolitej informacji zarówno podatnikom jak i pracownikom administracji podatkowej. Działalność KIP sprzyjać będzie jednolitemu stosowaniu prawa przez organy podatkowe. Wzmocnienie KIP przyspieszy również wydawanie interpretacji indywidualnych i pozwoli na skrócenie tego terminu z 3 miesięcy, przewidywanych w przepisach prawa, do 2 miesięcy.
Ministerstwo finansów podejmuje działania pozwalające na uproszczenie obsługi podatników poprzez realizację różnych zadań w jednym miejscu. Tworzone centra obsługi zapewnią zestandaryzowaną i ujednoliconą w całej Administracji Podatkowej obsługę we współpracy z innymi jednostkami administracji, np. służbą celna i ZUS. W centrum obsługi będzie można załatwić sprawę niezależnie od miejsca zamieszkania. Utworzone zostaną stanowiska ds. wsparcia podatnika, w tym asystentów podatnika., towarzyszących mikroprzedsiębiorcom przez pierwszych 18 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej. Ich zadaniem będzie. wsparcie podatników rozpoczynających działalność w rozwiązywaniu konkretnych, indywidualnych problemów prawnych i podatkowych. Jednolite zasady postępowania w kontakcie z podatnikiem i preferowanie telefonicznej formy kontaktu w sytuacjach, kiedy nie zachodzi bezwzględna konieczność wysłania pisemnego wezwania już teraz jest standardem w obsłudze podatnika.
Wykwalifikowane urzędy
Modernizacja administracji podatkowej to również przegląd funkcjonowania tzw. wyspecjalizowanych urzędów skarbowych (20 w skali kraju). W dzisiejszym stanie prawnym urzędy te obsługują podatników o rocznym obrocie powyżej 5 mln euro rocznie oraz podmioty z udziałem kapitału zagranicznego. Zidentyfikowano kluczowe podmioty, budujące potencjał gospodarczy państwa (osiągające przychód netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 3 mln euro), które ze względu na skalę i stopień skomplikowania swoich operacji gospodarczych podlegających opodatkowaniu, wymagają obsługi przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe. Do kluczowych podatników i płatników zaliczone zostaną również m.in. podatkowe grupy kapitałowe, banki, zakłady ubezpieczeń. Dla tych podmiotów rozważane jest wyspecjalizowanie jednego urzędu skarbowego w Polsce z kadrą o wysokich kwalifikacjach.