„Argentyna, 1985”: Prokurator i jego dzieci

Nagradzana opowieść sądowa „Argentyna, 1985” rzetelnie rekonstruuje proces junty. Niekiedy aż zanadto rzetelnie.

„Monster Hunter: Rise”: Walki, które już znamy

W „Monster Hunter: Rise” gracz może poczuć się jak wiedźmin i wytłuc okoliczne potwory. Nawet jeśli to gatunki zagrożone wyginięciem.

„Pani Kaladanu”: Rodzinny interes

Trzytomowy prequel „Diuny” konsekwentnie się rozwija.

Odpłynąć, jakbyś miał 20 lat

Gdy wychowasz się na muzyce gitarowej, będzie ona na pierwszym miejscu w twoim sercu i będzie trwać do samego końca.

Jak Bob Dylan pokonał piratów

Bootleg, czyli nielegalne nagrania gwiazd, to od lat mroczny przedmiot pożądania fanów i pirackich wydawców. Kiedyś wychodziły na winylach, teraz gwiazdy w...

Olga Wiechnik: Platerówki -Polki, które zdobywały Berlin

Hankę koniec wojny zastaje w niemieckim domu gdzieś na przedmieściach Berlina, gdzie oczekując kolejnych walk, rozłożyła centralę. Przez okno widzi gałąź k...

„Till”: Krzyk bólu, krzyk rozpaczy

Afroamerykanie wciąż wracają do bolesnej przeszłości. Przypominają, jaką cenę zapłacili za równe prawa dla siebie. I ostrzegają.

„Syndykat zbrodni”: Jak gangster gangstera

„Syndykat zbrodni” to kolejny dowód, że przestępczość zorganizowana nie przestaje fascynować.

„Zagubione człowieczeństwo. Esej o XX wieku”: Co ma poezja do bestialstwa

Wznowiony esej Alaina Finkielkrauta to rzecz o złu, które przestało być pokusą, a stało się metodą.

„Igor Mitoraj. Polak o włoskim sercu”: Więcej domniemań niż faktów

Biografia „Igor Mitoraj. Polak o włoskim sercu” Agnieszki Stabro zdumiewa skalą nieporadności.

„Gra fortuny”: Finezyjny jak Van Damme

James Bond zniknął. Jego miejsce próbuje zająć Orson Fortune, tajny agent z najnowszego filmu Guya Ritchiego.

Zrezygnować z pochłaniaczy

Czasem warto spojrzeć na to, w co wierzymy, z innej strony i poszerzać swoje duchowe horyzonty.

„Szybowcowa ’87”: Meblościanka jak żywa

Podróże w czasie są dziś możliwe. Wszystko za sprawą gogli VR i produkcji takich jak „Szybowcowa ’87”.

„Menu”: Ostatnia wieczerza

W „Menu” ekskluzywna restauracja oraz jej goście symbolizują współczesny świat i jego zepsucie. Przy stołach zasiadają bogaci, uprzywilejowani i zapatrzeni...

"Terrifier 2. Masakra w Święta”: Makabra za psie pieniądze

„Terrifier 2. Masakra w Święta” został obwołany najbardziej przerażającym horrorem 2022 roku. Lepiej pasowałoby określenie najobrzydliwszy.

Wystawa „Les choses”. Co nam mówią rzeczy

Wystawa „Les choses” w paryskim Luwrze – jedna z najważniejszych zorganizowanych w ostatnich latach – przypomina, jak ważną rolę w życiu człowieka odgrywał...

Poczucie końca epoki

Na moje wybory lektur niewątpliwie wpływa wojna w Ukrainie i otaczająca nas atmosfera niepewności.

„Opowieść starego lustra”: Po drugiej stronie lustra

Opowieści świąteczne nie wyszły z mody. Przekonuje o tym książka Doroty Gąsiorowskiej.

„Otchłań. Ukryte życie oceanów i grożące mu niebezpieczeństwo”: Posady tego świata

Walorem „Otchłani”, oprócz świetnego języka, jest unaocznienie czytelnikom, że głębiny morskie mają ścisły związek z pozostałą częścią planety.

Andor, ale trochę Kordian. Kwintesencja wszechświata „Gwiezdnych wojen”

Serial „Andor” to nie tylko kolejny element uniwersum „Gwiezdnych wojen”. To także dzieło samoistne, które każe zadać sobie pytanie, czy w walce o wolność...