Demokracja z krzyżem w tle

W tym roku podczas Bożego Narodzenia mówi się nie o szopkach lecz – od czasu jak Trybunał w Strasburgu uznał, że krzyże nie powinny wisieć we włoskich szkołach publicznych – o krucyfiksach

Aktualizacja: 24.12.2009 08:31 Publikacja: 23.12.2009 18:00

Demokracja z krzyżem w tle

Foto: Rzeczpospolita, Janusz Kapusta JK Janusz Kapusta

Teraz pojawił się nowy argument, na tyle bałamutny i jednocześnie chwytliwy, że warto go rozważyć.

Ponoć demokracja polega na tym, by szanować prawa i odczucia mniejszości. Skoro zatem w jakiejkolwiek klasie znajdzie się choćby jeden uczeń – cytuję jednego z mędrców – któremu krzyż będzie przeszkadzał, należy go ze ściany usunąć. A ten, kto tego nie zrobi, okazuje brak delikatności dla uczuć inaczej myślących i gwałci ich sumienia. Wydaje się, że taki sposób rozumowania przemawia do co bardziej wrażliwych dusz. Ale czy ma uzasadnienie?

Przede wszystkim, jak duża jest mniejszość, która decyduje o większości? W wersji skrajnej wystarczy jeden uczeń. Co to ma wspólnego z demokracją, dalibóg, nie pojmuję. Każde prawo obowiązujące w systemie demokratycznym, również to przyznające mniejszościom przywileje, musi mieć za sobą głos większości. Skoro tak, to dlaczego większość nie ma prawa szanować i okazywać respektu swoim symbolom? Wychodziłoby na to, że tak długo, jak większość decyduje o tym, że mniejszość – choćby jednoosobowa – ma prawo narzucać jej swoją wolę, taka decyzja jest słuszna i należy ją uznawać; gdy jednak większość domaga się od mniejszości respektowania swych zasad, staje się tyranem i ciemiężycielem. Absurd.

Przypuśćmy, że ową zasadę dotyczącą praw mniejszości zastosujemy do przepisów ruchu drogowego. Gdyby to mniejszość, np. kierowcy piraci, wyznaczała, co jest, a co nie jest godne poszanowania, wówczas policja nie mogłaby ich ścigać.

Ktoś powie, że w przypadku krzyża chodzi o sprawę sumienia, a sumienie to rzecz intymna, prywatna. Dlatego reguła dotycząca prędkości wyraża interes powszechny, zasada broniąca publicznej obecności krzyża nie. Na pewno? Przecież spór nie dotyczy tego, czy krzyż jest znakiem prawdziwej religii; nie chodzi też o to, by miał on do czegokolwiek zmuszać. Dla większości Polaków jest on symbolem podstawowych wartości, tych samych, dzięki którym niektórzy mogą się domagać jego zdejmowania. Tyle. To nie spór o prawdę, ale o szacunek dla polskiej tradycji.

Nie rozumiem, dlaczego symbol religijny, ważny dla większości, ma być dowodem opresji, a inne prawa dotyczące podatków, szybkiej jazdy, własności – nie. Chyba że nie o sumienie tu chodzi, ale o wrogość wobec religii. Ale tej nikomu, a już szczególnie dzisiaj, nie życzę.

Skomentuj na [link=http://blog.rp.pl/lisicki/2009/12/23/demokracja-z-krzyzem-w-tle/]blog.rp.pl/lisicki[/link]

Teraz pojawił się nowy argument, na tyle bałamutny i jednocześnie chwytliwy, że warto go rozważyć.

Ponoć demokracja polega na tym, by szanować prawa i odczucia mniejszości. Skoro zatem w jakiejkolwiek klasie znajdzie się choćby jeden uczeń – cytuję jednego z mędrców – któremu krzyż będzie przeszkadzał, należy go ze ściany usunąć. A ten, kto tego nie zrobi, okazuje brak delikatności dla uczuć inaczej myślących i gwałci ich sumienia. Wydaje się, że taki sposób rozumowania przemawia do co bardziej wrażliwych dusz. Ale czy ma uzasadnienie?

Plus Minus
„Wojna” – recenzja. Ten film oddziałuje na zmysły i zostaje w pamięci
Plus Minus
„Samotność pól bawełnianych”: Być samotnym jak John Malkovich
Plus Minus
Podcast „Posłuchaj Plus Minus”: Sztuczna inteligencja zabierze nam pracę
Plus Minus
„Fenicki układ”: Filmowe oszustwo
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Plus Minus
„Kaori”: Kryminał w świecie robotów