Listy do Rzeczpospolitej

W związku z tekstem Rafała M. Ziemkiewicza „Plamy na pomniku” („Plus Minus”, 22.11.2008 r.) czuję się zmuszony podważyć pogląd, jakoby marszałek Józef Piłsudski aż „do śmierci blokował rozwój lotnictwa”.

Aktualizacja: 20.12.2008 15:46 Publikacja: 19.12.2008 23:42

Red

Pozostaje niepodważalnym faktem, że okres od połowy 1926 r. do lat 1935 – 1936 to najlepszy czas w dziejach kompleksu lotniczo-przemysłowego w Polsce. Ograniczę się do krótkiego wykazu realnych efektów pracy samego Piłsudskiego oraz jego zespołu kierowniczego:

a) Utworzenie i uruchomienie pierwszej w Polsce fabryki silników lotniczych dużej mocy oraz dokończenie budowy Instytutu Aerodynamicznego w 1927 r.

b) Utworzenie i uruchomienie pierwszej w Polsce fabryki samolotów o konstrukcji metalowej w 1928/1929.

c) Skonstruowanie od podstaw i wdrożenie do produkcji seryjnej świetnych podówczas (na przełomie lat 20. i 30.) samolotów myśliwskich. Dokonano tego w starych, drewnianych szopach i barakach nieopodal dzisiejszego placu Unii Lubelskiej w Warszawie, przekształconych od 1928 r. decyzją Józefa Piłsudskiego z mało wydajnych wojskowych warsztatów remontowych w Państwowe Zakłady Lotnicze. Był to jeden z najświetniejszych w Europie pokazów efektywności etatyzmu.

e) Przezbrojenie ponad połowy lotnictwa myśliwskiego w 1933 r. w samoloty PZL-7 oraz w szybkim tempie zwiększenie liczby jego eskadr o 50 proc. Wszystko to miało miejsce podczas ciężkiego kryzysu gospodarczego.

f) W roku 1934 apogeum w ogóle polskich możliwości lotniczych, obok zwycięstwa na Challenge uzyskano rekord świata w prędkości samolotów z silnikiem gwiazdowym (myśliwiec PZL-24), dokonano oblotu nowatorskiego dolnopłata o konstrukcji metalowej, inspirowanego najnowocześniejszą amerykańską techniką – PZL-23 Karaś. Jesienią tego roku doszło do zainicjowania trzech arcynowoczesnych programów zbrojeniowych na polu lotnictwa: budowy bombowca PZL-37 Łoś, wielozadaniowego myśliwca PZL-38 Wilk oraz silnika PZL-Foka. Warto też przypomnieć, iż sam Piłsudski pod wrażeniem powtórnego zwycięstwa w Challenge wyrażał podziw i zdumienie dla naszych osiągnięć technicznych.

Inwestycje, innowacje zrealizowano w pionierskich warunkach, w obszarze mało znanej wysokiej techniki. Naprawę i rozbudowę kompleksu lotniczo-przemysłowego przeprowadzono w czasie kryzysu ekonomicznego. Osiągnięto sukces, ponieważ zaangażowano nie wolny rynek, lecz państwo.

[i]dr hab. Edward Malak, prof. nadzw. Politechniki Warszawskiej[/i]

Pozostaje niepodważalnym faktem, że okres od połowy 1926 r. do lat 1935 – 1936 to najlepszy czas w dziejach kompleksu lotniczo-przemysłowego w Polsce. Ograniczę się do krótkiego wykazu realnych efektów pracy samego Piłsudskiego oraz jego zespołu kierowniczego:

a) Utworzenie i uruchomienie pierwszej w Polsce fabryki silników lotniczych dużej mocy oraz dokończenie budowy Instytutu Aerodynamicznego w 1927 r.

Pozostało 81% artykułu
Plus Minus
„Heretic”: Wykłady teologa Hugh Granta
Plus Minus
„Farming Simulator 25”: Symulator kombajnu
Plus Minus
„Rozmowy z Brechtem i inne wiersze”: W środku niczego
Plus Minus
„Joy”: Banalny dramat o dobrym sercu
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Plus Minus
Gość "Plusa Minusa" poleca. Karolina Stanisławczyk: Czarne komedie mają klimat
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska