Listy do Rzeczpospolitej

W związku z tekstem Rafała M. Ziemkiewicza „Plamy na pomniku” („Plus Minus”, 22.11.2008 r.) czuję się zmuszony podważyć pogląd, jakoby marszałek Józef Piłsudski aż „do śmierci blokował rozwój lotnictwa”.

Aktualizacja: 20.12.2008 15:46 Publikacja: 19.12.2008 23:42

Red

Pozostaje niepodważalnym faktem, że okres od połowy 1926 r. do lat 1935 – 1936 to najlepszy czas w dziejach kompleksu lotniczo-przemysłowego w Polsce. Ograniczę się do krótkiego wykazu realnych efektów pracy samego Piłsudskiego oraz jego zespołu kierowniczego:

a) Utworzenie i uruchomienie pierwszej w Polsce fabryki silników lotniczych dużej mocy oraz dokończenie budowy Instytutu Aerodynamicznego w 1927 r.

b) Utworzenie i uruchomienie pierwszej w Polsce fabryki samolotów o konstrukcji metalowej w 1928/1929.

c) Skonstruowanie od podstaw i wdrożenie do produkcji seryjnej świetnych podówczas (na przełomie lat 20. i 30.) samolotów myśliwskich. Dokonano tego w starych, drewnianych szopach i barakach nieopodal dzisiejszego placu Unii Lubelskiej w Warszawie, przekształconych od 1928 r. decyzją Józefa Piłsudskiego z mało wydajnych wojskowych warsztatów remontowych w Państwowe Zakłady Lotnicze. Był to jeden z najświetniejszych w Europie pokazów efektywności etatyzmu.

e) Przezbrojenie ponad połowy lotnictwa myśliwskiego w 1933 r. w samoloty PZL-7 oraz w szybkim tempie zwiększenie liczby jego eskadr o 50 proc. Wszystko to miało miejsce podczas ciężkiego kryzysu gospodarczego.

f) W roku 1934 apogeum w ogóle polskich możliwości lotniczych, obok zwycięstwa na Challenge uzyskano rekord świata w prędkości samolotów z silnikiem gwiazdowym (myśliwiec PZL-24), dokonano oblotu nowatorskiego dolnopłata o konstrukcji metalowej, inspirowanego najnowocześniejszą amerykańską techniką – PZL-23 Karaś. Jesienią tego roku doszło do zainicjowania trzech arcynowoczesnych programów zbrojeniowych na polu lotnictwa: budowy bombowca PZL-37 Łoś, wielozadaniowego myśliwca PZL-38 Wilk oraz silnika PZL-Foka. Warto też przypomnieć, iż sam Piłsudski pod wrażeniem powtórnego zwycięstwa w Challenge wyrażał podziw i zdumienie dla naszych osiągnięć technicznych.

Inwestycje, innowacje zrealizowano w pionierskich warunkach, w obszarze mało znanej wysokiej techniki. Naprawę i rozbudowę kompleksu lotniczo-przemysłowego przeprowadzono w czasie kryzysu ekonomicznego. Osiągnięto sukces, ponieważ zaangażowano nie wolny rynek, lecz państwo.

[i]dr hab. Edward Malak, prof. nadzw. Politechniki Warszawskiej[/i]

Pozostaje niepodważalnym faktem, że okres od połowy 1926 r. do lat 1935 – 1936 to najlepszy czas w dziejach kompleksu lotniczo-przemysłowego w Polsce. Ograniczę się do krótkiego wykazu realnych efektów pracy samego Piłsudskiego oraz jego zespołu kierowniczego:

a) Utworzenie i uruchomienie pierwszej w Polsce fabryki silników lotniczych dużej mocy oraz dokończenie budowy Instytutu Aerodynamicznego w 1927 r.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Plus Minus
Chińskie marzenie
Plus Minus
Jarosław Flis: Byłoby dobrze, żeby błędy wyborcze nie napędzały paranoi
Plus Minus
„Aniela” na Netlfiksie. Libki kontra dziewczyny z Pragi
Plus Minus
„Jak wytresować smoka” to wierna kopia animacji sprzed 15 lat
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
gra
„Byczy Baron” to nowa, bycza wersja bardzo dobrej gry – „6. bierze!”