Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 31.12.2011 00:00 Publikacja: 31.12.2011 00:01
Foto: Heinz Forum P 08
Obserwacja, czujność, dane statystyczne oraz spora dawka intuicji. Tego wszystkiego potrzeba, żeby z teraźniejszości wyłuskać zarys przyszłości. Obserwując zachowania ludzi, gospodarkę, technologie. Nie sztuka widzieć to, co widzą wszyscy, sztuka zobaczyć to, co dla innych jest jeszcze niedostrzegalne. Z ledwo zarysowujących się fragmentów rzeczywistości tworzą się mikrotrendy. Z nich powstanie kształt najbliższej przyszłości. Trendy nie występują w izolacji. Przenikają się wzajemnie, dobierają się parami. Niektóre są kontynuacją lub mutacją poprzednich. Generalnie najważniejsze nigdy nie są przypisane do jednego tylko roku.
Globalny raport,lokalny nabywca
Amerykańska agencja JWT po raz siódmy publikuje raport omawiający najważniejsze tendencje, które mają szansę wpłynąć na opinie i zachowania konsumentów w nadchodzącym roku. „10 trendów, które wpłyną na świat w 2010 roku" to rezultat pracy 70 badaczy w 30 krajach. Przeprowadzono wywiady z ekspertami, trendsetterami, badano rynki technologii, dóbr luksusowych, robiono ankiety w kręgach akademickich.
Raport jest w zamierzeniu globalny, ale widać, jak mocno odnosi się do rzeczywistości amerykańskiej. Choć w jednym z przykładów eksperci przywołują Polskę, nie można się oprzeć wrażeniu, że niektóre z tych prognoz to dla nas jeszcze science fiction. Rządzą nami inne fakty gospodarcze, inna tradycja, inna geopolityka. Żyje też tutaj zupełnie inny konsument, a raport w dużej mierze dotyczy zachowań konsumenckich. Ale niektóre zjawiska i u nas mają szansę wystąpić w podobnym czasie, inne być może przyjdą z opóźnieniem i w pewnej modyfikacji. Można to ocenić, przyglądając się kilku prognozom JWT z ostatnich lat. Ot, choćby „The small movement", trend prognozowany w roku 2009. Chodziło o odwrót od dużych samochodów i wielkich domów na rzecz mniejszych i bardziej oszczędnych. Zjawisko typowo amerykańskie, jeden ze skutków kryzysu gospodarczego i załamania finansowego roku 2008. Pojawiły się wtedy nawoływania do oszczędności, skromności. Ale w Europie ani w Polsce takie zjawisko w ogóle nie występuje, chociaż trend oszczędzania jest ogólnoświatowy. My nie mamy ani tak wielkich samochodów, ani takiego rozmachu w budowaniu domów. Gdy Amerykanie zaczęli przesiadać się z wielkich bryk do mniejszych litraży, my o wielkich zaczynamy marzyć.
Wielkie marzenia budują świat w stopniu o wiele większym niż realizm gospodarczy. Najlepiej, gdy jedno połączy s...
Cały problem z domniemanymi oszustwami bierze się stąd, że polaryzacja polityczna przejawia się w retorycznej de...
Netflix zrobił satyrę na wielkomiejskich liberałów. Nie zaskakuje nazwisko scenarzysty, Pawła Demirskiego, który...
W tym roku to „Minecraft: Film” i „Lilo i Stitch” utrzymywały kina przy życiu, gromadząc najliczniejszą publiczn...
VELUX Polska, obchodząca w tym roku 35-lecie obecności na rynku jest jedną z tych firm, które współtworzyły polską branżę budowlaną. Od podstaw budowała kategorię użytkowych poddaszy, inwestując w przemysł, rozwijając lokalnych dostawców i kształtując standardy zrównoważonego rozwoju.
To jedna z tych gier, które idealnie nadają się na wakacje. Mieszczą się bowiem w niewielkim pudełku, są lekkie,...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas