Według startupów największym wyzwaniem dla ich rozwoju jest sprzedaż i dotarcie do klientów (23 proc. wskazań), przyciąganie talentów i przekwalifikowanie (10 proc.) oraz innowacje i rozwój produktów (9 proc.) – wynika z tegorocznego badania przeprowadzonego przez PwC i Münster University of Applied Sciences.
Na rynku są pieniądze
Od tego, jak dana firma poradzi sobie z trzema powyższymi wyzwaniami, w dużej mierze zależy jej los. Przedsiębiorcy, którzy odnieśli sukces, radzą swoim młodszym kolegom, żeby nie dawali się zwieść podejściu typu „jakoś to będzie". Rynek jest niezwykle konkurencyjny i niewiele pomoże genialny pomysł, jeśli nie zostanie ujęty w profesjonalne ramy.
Z badań wynika, że większość startupów finansuje swoją działalność ze środków własnych. Część na tym poprzestaje, bojąc się wpuścić do biznesu inwestora. Tym samym blokuje sobie szansę na bardziej dynamiczny rozwój. Tym bardziej że inwestor niesie ze sobą nie tylko zastrzyk gotówki, ale też wiedzę i doświadczenie.
Do skorzystania z dodatkowego finansowania zachęca m.in. Maciej Ćwikiewicz, prezes PFR Ventures.
– Uruchomione z naszymi środkami fundusze mają prawie 2 mld zł do zainwestowania w innowacyjne przedsiębiorstwa. Wkrótce ta kwota będzie znacznie wyższa, gdyż nie dokonaliśmy jeszcze alokacji wszystkich naszych środków – podkreśla prezes PFR Ventures. Dodaje, że polski rynek startupów już wcześniej mógł skorzystać z finansowania funduszy VC zasilonych przez Krajowy Fundusz Kapitałowy.