Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. II OSK 530/08)
.
Uchwałę w sprawie kierunków działania inspektora ochrony środowiska powiatu chrzanowskiego rada powiatu chrzanowskiego podjęła na podstawie art. 8a ust. 3 ustawy z 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska. W ust. 2 ten przepis przewiduje, że rady gminy, powiatu i sejmik województwa przynajmniej raz w roku rozpatrują informację wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o stanie środowiska na obszarze województwa. W związku z tą informacją, dodaje ust. 3, radzie powiatu służy prawo do określania w drodze uchwały kierunków działania właściwego organu Inspekcji Ochrony Środowiska.
Podjętą uchwałę rada powiatu zakwalifikowała jako 1) akt prawa miejscowego, 2) podlegający ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym. Miała wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia. Do ogłoszenia jednak nie doszło, ponieważ wojewoda małopolski stwierdził nieważność tych dwóch punktów. Uznał, że uchwała nie jest aktem prawa miejscowego, wobec czego nie może być ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uwzględnił skargę rady powiatu i unieważnił rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody. Rada zarzucała wojewodzie naruszenie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych, do jakich zaliczyła uchwałę. Sąd zgodził się z radą, że owa uchwała jest aktem prawa miejscowego. Ma charakter zewnętrzny, ponieważ została wydana przez organ powiatu, a jej adresatem jest wojewódzki inspektor ochrony środowiska. Jest także aktem generalnym, gdyż wytycza kierunki działania wojewódzkiego inspektora. Zawiera normy kompetencyjne dające mu możność działania wobec innych podmiotów.