Chcesz zwolnić radnego, wystąp o zgodę do rady

Z uchwały rady gminy wyrażającej zgodę na rozwiązanie z radnym stosunku pracy albo takiej zgody odmawiającej muszą wynikać motywy, jakimi kierował się organ, wydając rozstrzygnięcie

Publikacja: 19.10.2010 04:00

Chcesz zwolnić radnego, wystąp o zgodę do rady

Foto: Rzeczpospolita, Tomasz Wawer

[b]W wyroku z 2 lutego 2010 r. (II SA/Rz 884/09) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie[/b] stwierdził nieważność uchwały rady gminy T. w sprawie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym.

W uzasadnieniu podniesiono, że art. 25 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=EAF91DBB424B81F381A84E9FFB6267C4?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.[/link], dalej: usg) stanowi, że rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga zgody rady gminy, której jest członkiem.

W zdaniu drugim przepis ten wskazuje, że [b]rada gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu. [/b]

Przywołany przepis wprowadza dodatkową gwarancję trwałości stosunku pracy, w którym pozostaje radny, niezależnie od ochrony prawnej na zasadach ogólnych określonych w przepisach prawa pracy.

Gwarancja ta ma zastosowanie do każdego rodzaju stosunku pracy, bez względu na sposób jego nawiązania (umowa o pracę, powołanie, wybór, mianowanie) oraz niezależnie od sposobu rozwiązania (wypowiedzenie, odwołanie ze stanowiska, itd.).

Z treści powołanego przepisu wynika, że [b]wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym lub odmowa takiej zgody pozostawione są uznaniu rady gminy, natomiast gdy rada ta uzna, że podstawą rozwiązania stosunku pracy są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu[/b], zobowiązana jest odmówić wyrażenia zgody.

[srodtytul]Motywy wyroku WSA[/srodtytul]

Ani art. 25 ust. 2, ani żaden inny przepis ustawy o samorządzie gminnym nie określają warunków czy kryteriów, jakimi miałaby się kierować rada gminy przy podejmowaniu uchwały o wyrażeniu zgody na rozwiązanie stosunku pracy radnego lub jej odmowy.

Jednak motywy zajętego przez radę stanowiska muszą wynikać z treści uzasadnienia uchwały. Brak uzasadnienia wskazującego na motywy, jakimi kierowała się rada, uniemożliwia bowiem ocenę, czy wystąpiła sytuacja określona w art. 25 ust. 2 zd. 2 usg, skutkująca obligatoryjną odmową zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym.

WSA w Rzeszowie stwierdził, że w dwuzdaniowym uzasadnieniu zaskarżonej uchwały wskazano jedynie, że rada nadzorcza spółdzielni mieszkaniowej w T. zwróciła się do rady gminy T. z wnioskiem o podjęcie uchwały wyrażającej zgodę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym N.M.

Natomiast z treści protokołu z sesji rady gminy T., na której zaskarżona uchwała została podjęta, wynika, że faktyczne powody rozwiązania stosunku pracy z radnym pełniącym funkcję prezesa zarządu spółdzielni mieszkaniowej w T. nie były radzie znane.

Sąd stwierdził zatem, że zaskarżona uchwała została podjęta bez wyjaśnienia kluczowej dla sprawy kwestii powodów rozwiązania z radnym stosunku pracy. W konsekwencji została podjęta z naruszeniem art. 25 ust. 2 usg, co uzasadniało stwierdzenie jej nieważności.

Od powyższego wyroku rada gminy T. wniosła skargę kasacyjną, zaskarżając go w całości.

[srodtytul]Zarzuty z kasacji[/srodtytul]

W skardze kasacyjnej wniesionej do Naczelnego Sądu Administracyjnego rada zarzuciła wyrokowi WSA w Rzeszowie błędną interpretację art. 25 ust. 2 usg. Podniesiono, że przepis ten nie określa warunków ani kryteriów, jakimi ma się kierować rada gminy przy podejmowaniu uchwały o wyrażeniu zgody na rozwiązanie stosunku pracy radnego.

Nie zobowiązuje on rady gminy do sporządzenia uzasadnienia motywów stanowiska zajętego przez pracodawcę, jak również nie wskazuje na formę uzasadnienia takiej uchwały. Przepis ten należy rozumieć literalnie, co oznacza, że rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga zgody rady gminy, której jest członkiem.

Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

Naczelny Sąd Administracyjny uznał jednak, że zarzuty podniesione w skardze kasacyjnej nie są trafne.

[srodtytul]Rozstrzygnięcie NSA[/srodtytul]

Art. 25 ust. 2 usg stanowi, że rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga zgody rady gminy, której jest członkiem, przy czym jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu, to rada odmówi zgody na rozwiązanie z nim stosunku pracy.

Analiza tego przepisu wskazuje, że nie jest zasadny pogląd, iż rada ma odmówić wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym tylko w sytuacji określonej w zdaniu drugim powyższego przepisu, a w pozostałych sytuacjach ciąży na niej obowiązek podjęcia uchwały wyrażającej zgodę.

O ile trafny jest, wynikający zresztą wprost z treści omawianej normy, pogląd, że rada gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu, o tyle w innych sytuacjach zgoda rady wynika z oceny tych przyczyn i nie zawsze musi być ona tożsama z wnioskiem pracodawcy.

Tak więc treść analizowanego przepisu wskazuje, że wyrażenie zgody na rozwiązanie z radnym stosunku pracy pozostawiono uznaniu rady gminy z wyjątkiem sytuacji, gdy dojdzie ona do przekonania, że[b] podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu. W takiej sytuacji rada zobowiązana jest odmówić wyrażenia zgody (wyrok NSA z 27 sierpnia 2010 r., II OSK 1074/10)[/b].

[ramka][b]Najpierw trzeba sprawdzić przyczyny [/b]

Motywy pracodawcy zamierzającego rozwiązać stosunek pracy z radnym muszą być badane. Od tych ustaleń zależy, czy gmina zobowiązana będzie odmówić wyrażenia zgody (zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu), czy też odmówi z innego powodu albo wyrazi zgodę, kierując się okolicznościami konkretnego przypadku.

W obu tych sytuacjach o motywach, jakimi kierowała się rada, można się dowiedzieć tylko z uzasadnienia uchwały. W przeciwnym razie nie będzie wiadomo, z jakiego powodu rada gminy udzieliła lub odmówiła udzielenia takiej zgody. [/ramka]

[b]W wyroku z 2 lutego 2010 r. (II SA/Rz 884/09) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie[/b] stwierdził nieważność uchwały rady gminy T. w sprawie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym.

W uzasadnieniu podniesiono, że art. 25 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=EAF91DBB424B81F381A84E9FFB6267C4?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.[/link], dalej: usg) stanowi, że rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga zgody rady gminy, której jest członkiem.

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów