Podstawa prawna tylko w ustawie

Uchwały miejskich włodarzy mogą być podejmowane jedynie w granicach określonych w ustawach, a nie w rozporządzeniach

Publikacja: 30.12.2010 03:33

Podstawa prawna tylko w ustawie

Foto: sxc.hu

Jeśli nie będą miały odpowiedniego umocowania w przepisach, można się domagać stwierdzenia ich nieważności. Przekonała się o tym jedna z gmin, która podejmując uchwałę dotyczącą ustalania odpłatności za podłączenie się do urządzeń zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych, jako podstawę wskazała przepis [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B893C88F245F195520585F92F8403F5B?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link] oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=437D88A6DF61B3A0012DC67BB1D3D17F?id=74392]rozporządzenia Rady Ministrów z 18 grudnia 1996 r.[/link]

Z wnioskiem o stwierdzenie nieważności wystąpił prokurator. Twierdził, że jednostronne nakładanie na obywateli jakichkolwiek obowiązków, w tym opłat, nie jest dopuszczalne bez upoważnienia ustawowego. Tymczasem w czasie podejmowania wspomnianej uchwały żaden przepis nie dawał gminie uprawnień do ogólnego wprowadzania opłat w drodze regulacji prawnych powszechnie obowiązujących (uchwała gminna jest aktem prawa miejscowego). 

[b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie (sygnatura akt: II SA/Kr 851/10) przyznał mu rację.[/b] Zgodnie z art. 94 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ACA435F86EAB4F3D84988A5F89A9CF06?id=77990]konstytucji[/link] podstawą prawną stanowienia aktów prawa miejscowego jest upoważnienie zawarte w ustawie. A to oznacza, że każdorazowo w akcie rangi ustawowej zawarte być musi upoważnienie dla organu gminy do stanowienia aktu prawa miejscowego. 

Powołany w gminnej uchwale przepis ustawy o samorządzie gminnym zawiera jedynie katalog zadań, jakie zostały nałożone na jednostki samorządu gminnego (ma zatem charakter organizacyjny). Nie jest to przepis prawa materialnego, a tym bardziej nie zawiera on delegacji do stanowienia jakiegokolwiek aktu prawa miejscowego. Zdaniem WSA podstawy prawnej do podejmowania uchwał określających odpłatność za podłączenie do i odłączanie od sieci wodociągowo-kanalizacyjnej nie zawierało także powołane w uchwale rozporządzenie Rady Ministrów, które i tak nie mogłoby nakładać na obywateli obowiązku ponoszenia opłat, jeśli brak było ku temu wyraźnej delegacji ustawowej. 

Ponieważ sąd nie dopatrzył się podstaw do podjęcia uchwały w żadnym z przepisów obowiązujących w chwili jej podejmowania, należało stwierdzić jej nieważność.

Jeśli nie będą miały odpowiedniego umocowania w przepisach, można się domagać stwierdzenia ich nieważności. Przekonała się o tym jedna z gmin, która podejmując uchwałę dotyczącą ustalania odpłatności za podłączenie się do urządzeń zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych, jako podstawę wskazała przepis [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B893C88F245F195520585F92F8403F5B?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link] oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=437D88A6DF61B3A0012DC67BB1D3D17F?id=74392]rozporządzenia Rady Ministrów z 18 grudnia 1996 r.[/link]

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów