Reklama
Rozwiń
Reklama

Podstawa prawna tylko w ustawie

Uchwały miejskich włodarzy mogą być podejmowane jedynie w granicach określonych w ustawach, a nie w rozporządzeniach

Publikacja: 30.12.2010 03:33

Podstawa prawna tylko w ustawie

Foto: sxc.hu

Jeśli nie będą miały odpowiedniego umocowania w przepisach, można się domagać stwierdzenia ich nieważności. Przekonała się o tym jedna z gmin, która podejmując uchwałę dotyczącą ustalania odpłatności za podłączenie się do urządzeń zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych, jako podstawę wskazała przepis [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B893C88F245F195520585F92F8403F5B?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link] oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=437D88A6DF61B3A0012DC67BB1D3D17F?id=74392]rozporządzenia Rady Ministrów z 18 grudnia 1996 r.[/link]

Z wnioskiem o stwierdzenie nieważności wystąpił prokurator. Twierdził, że jednostronne nakładanie na obywateli jakichkolwiek obowiązków, w tym opłat, nie jest dopuszczalne bez upoważnienia ustawowego. Tymczasem w czasie podejmowania wspomnianej uchwały żaden przepis nie dawał gminie uprawnień do ogólnego wprowadzania opłat w drodze regulacji prawnych powszechnie obowiązujących (uchwała gminna jest aktem prawa miejscowego). 

[b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie (sygnatura akt: II SA/Kr 851/10) przyznał mu rację.[/b] Zgodnie z art. 94 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ACA435F86EAB4F3D84988A5F89A9CF06?id=77990]konstytucji[/link] podstawą prawną stanowienia aktów prawa miejscowego jest upoważnienie zawarte w ustawie. A to oznacza, że każdorazowo w akcie rangi ustawowej zawarte być musi upoważnienie dla organu gminy do stanowienia aktu prawa miejscowego. 

Powołany w gminnej uchwale przepis ustawy o samorządzie gminnym zawiera jedynie katalog zadań, jakie zostały nałożone na jednostki samorządu gminnego (ma zatem charakter organizacyjny). Nie jest to przepis prawa materialnego, a tym bardziej nie zawiera on delegacji do stanowienia jakiegokolwiek aktu prawa miejscowego. Zdaniem WSA podstawy prawnej do podejmowania uchwał określających odpłatność za podłączenie do i odłączanie od sieci wodociągowo-kanalizacyjnej nie zawierało także powołane w uchwale rozporządzenie Rady Ministrów, które i tak nie mogłoby nakładać na obywateli obowiązku ponoszenia opłat, jeśli brak było ku temu wyraźnej delegacji ustawowej. 

Ponieważ sąd nie dopatrzył się podstaw do podjęcia uchwały w żadnym z przepisów obowiązujących w chwili jej podejmowania, należało stwierdzić jej nieważność.

Reklama
Reklama

Jeśli nie będą miały odpowiedniego umocowania w przepisach, można się domagać stwierdzenia ich nieważności. Przekonała się o tym jedna z gmin, która podejmując uchwałę dotyczącą ustalania odpłatności za podłączenie się do urządzeń zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych, jako podstawę wskazała przepis [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B893C88F245F195520585F92F8403F5B?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link] oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=437D88A6DF61B3A0012DC67BB1D3D17F?id=74392]rozporządzenia Rady Ministrów z 18 grudnia 1996 r.[/link]

Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama