Podstawa prawna tylko w ustawie

Uchwały miejskich włodarzy mogą być podejmowane jedynie w granicach określonych w ustawach, a nie w rozporządzeniach

Publikacja: 30.12.2010 03:33

Podstawa prawna tylko w ustawie

Foto: sxc.hu

Jeśli nie będą miały odpowiedniego umocowania w przepisach, można się domagać stwierdzenia ich nieważności. Przekonała się o tym jedna z gmin, która podejmując uchwałę dotyczącą ustalania odpłatności za podłączenie się do urządzeń zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych, jako podstawę wskazała przepis [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B893C88F245F195520585F92F8403F5B?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link] oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=437D88A6DF61B3A0012DC67BB1D3D17F?id=74392]rozporządzenia Rady Ministrów z 18 grudnia 1996 r.[/link]

Z wnioskiem o stwierdzenie nieważności wystąpił prokurator. Twierdził, że jednostronne nakładanie na obywateli jakichkolwiek obowiązków, w tym opłat, nie jest dopuszczalne bez upoważnienia ustawowego. Tymczasem w czasie podejmowania wspomnianej uchwały żaden przepis nie dawał gminie uprawnień do ogólnego wprowadzania opłat w drodze regulacji prawnych powszechnie obowiązujących (uchwała gminna jest aktem prawa miejscowego). 

[b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie (sygnatura akt: II SA/Kr 851/10) przyznał mu rację.[/b] Zgodnie z art. 94 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ACA435F86EAB4F3D84988A5F89A9CF06?id=77990]konstytucji[/link] podstawą prawną stanowienia aktów prawa miejscowego jest upoważnienie zawarte w ustawie. A to oznacza, że każdorazowo w akcie rangi ustawowej zawarte być musi upoważnienie dla organu gminy do stanowienia aktu prawa miejscowego. 

Powołany w gminnej uchwale przepis ustawy o samorządzie gminnym zawiera jedynie katalog zadań, jakie zostały nałożone na jednostki samorządu gminnego (ma zatem charakter organizacyjny). Nie jest to przepis prawa materialnego, a tym bardziej nie zawiera on delegacji do stanowienia jakiegokolwiek aktu prawa miejscowego. Zdaniem WSA podstawy prawnej do podejmowania uchwał określających odpłatność za podłączenie do i odłączanie od sieci wodociągowo-kanalizacyjnej nie zawierało także powołane w uchwale rozporządzenie Rady Ministrów, które i tak nie mogłoby nakładać na obywateli obowiązku ponoszenia opłat, jeśli brak było ku temu wyraźnej delegacji ustawowej. 

Ponieważ sąd nie dopatrzył się podstaw do podjęcia uchwały w żadnym z przepisów obowiązujących w chwili jej podejmowania, należało stwierdzić jej nieważność.

Jeśli nie będą miały odpowiedniego umocowania w przepisach, można się domagać stwierdzenia ich nieważności. Przekonała się o tym jedna z gmin, która podejmując uchwałę dotyczącą ustalania odpłatności za podłączenie się do urządzeń zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych, jako podstawę wskazała przepis [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B893C88F245F195520585F92F8403F5B?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link] oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=437D88A6DF61B3A0012DC67BB1D3D17F?id=74392]rozporządzenia Rady Ministrów z 18 grudnia 1996 r.[/link]

Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: matematyka. Rozwiązania eksperta WSiP
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr