Pojazd kempingowy z akcyzą

Samochód kempingowy kupiony w innym kraju Wspólnoty powinien być opodatkowany jak samochody osobowe, a zarejestrowanie go w kraju przed jego nabyciem wewnątrzwspólnotowym nie ma znaczenia dla zobowiązania podatkowego

Aktualizacja: 20.07.2011 04:45 Publikacja: 20.07.2011 03:00

Pojazd kempingowy z akcyzą

Foto: www.sxc.hu

Red

Odwrócenie chronologii nie skutkuje bowiem wyłączeniem z opodatkowania akcyzą. Tak orzekł WSA w Gliwicach 8 czerwca 2011 (III SA/Gl 2573/10).

Spór dotyczył przepisów nieobowiązującej już ustawy akcyzowej z 2004 r. Podatnik kupił samochód kempingowy. Najpierw został on w kraju zarejestrowany, a następnie nabyty wewnątrzwspólnotowo. Organy podatkowe określiły podatnikowi zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym, takie jak od samochodu osobowego.

Podatnik odwołał się od tej decyzji a następnie wniósł skargę do sądu, podnosząc, że samochód kempingowy jest pojazdem specjalnym i w odróżnieniu od samochodów osobowych nie podlega akcyzie. Wskazał też, że obowiązek podatkowy w akcyzie nie występuje w sytuacji, gdy najpierw dokonywana jest rejestracja samochodu w kraju, a potem następuje nabycie wewnątrzwspólnotowe (WNT).

Organy podatkowe w odpowiedzi na skargę wniosły o jej oddalenie, wskazując, że pojazd nabyty przez podatnika powinien być zakwalifikowany do pozycji CN 8703, która obejmuje pojazdy samochodowe, pozostałe pojazdy mechaniczne zasadniczo przeznaczone do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo–towarowymi i samochodami wyścigowymi, a co za tym idzie powinien być opodatkowany tak jak inne samochody osobowe. Pozycja CN 8705, w której znajdują się pojazdy mechaniczne specjalnego przeznaczenia, nie obejmuje samochodów kempingowych, bo w jej skład wchodzą przede wszystkim samochody pomocy drogowej, pojazdy wyposażone w pompy, drabiny, platformy, pojazdy używane do czyszczenia ulic, pługi, żurawie samochodowe, betoniarki.

Sąd oddalając skargę, orzekł, że pojazd nabyty przez podatnika mieści się w kategorii pojazdów objętych kodem CN 8703, a fakt rejestracji w kraju przed WNT nie ma przesądzającego znaczenia dla powstania zobowiązania podatkowego w akcyzie.

Karolina Maruszczyk, współpracowniczka Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte

Komentarz eksperta:

Teresa Sławińska-Choryło, menedżer w zespole VAT i akcyzy w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Warszawie)

Rozstrzygnięcie sądu dotyczyło dwóch kwestii akcyzowych:

- możliwości zakwalifikowania samochodu kempingowego do ustawowej definicji pojazdów podlegających opodatkowaniu akcyzą,

- możliwości opodatkowania z tytułu WNT pojazdu zarejestrowanego na terytorium kraju przed jego fizycznym przemieszczeniem do Polski.

Obowiązująca od 1 maja 2004  ustawa o podatku akcyzowym, na bazie której zapadło komentowane orzeczenie, od początku określała, jaki pojazd jest uznawany za samochód osobowy. Zgodnie z definicją legalną za samochody osobowe były uznawane pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703, przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18. Zgodnie z notami wyjaśniającymi do taryfy celnej grupowanie CN 8703 obejmuje m.in. samochody mieszkalne (kempingowe itd.), czyli pojazdy do przewozu osób specjalnie wyposażone do zamieszkiwania (z miejscami do spania, przygotowywania posiłków, toaletami itd.). Wyjaśnienia te nie pozostawiają więc wątpliwości, że pojazdy kempingowe podlegają opodatkowaniu akcyzą.

Druga kwestia dotyczyła możliwości opodatkowania pojazdu w pierwszej kolejności zarejestrowanego, a następnie sprowadzonego do Polski. Wprawdzie art. 80 ust. 1 ustawy akcyzowej mówił, że opodatkowaniu akcyzą podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, jednak dla pełnego obrazu konieczne jest powiązanie tego przepisu z art. 80 ust. 3 pkt 3, który określał moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu WNT. Przepis ten wskazywał jako ten moment chwilę nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, ale jednak nie późniejszą niż chwila rejestracji na terytorium kraju. Nie ma więc w jego świetle znaczenia, kiedy następuje fizyczne przemieszczenie na terytorium kraju. Skoro w tej sprawie na moment nabycia prawa do rozporządzania jak właściciel pojazd był niezarejestrowany w Polsce, to słusznie stwierdził sąd, że podatek akcyzowy był należny. Moment fizycznego przemieszczenia nie kreuje w tym wypadku obowiązku podatkowego, jednak przemieszczenie jest konieczne, aby można było mówić o zrealizowaniu WNT.

Zobacz serwis:

Podatki i księgi » Akcyza

 

Odwrócenie chronologii nie skutkuje bowiem wyłączeniem z opodatkowania akcyzą. Tak orzekł WSA w Gliwicach 8 czerwca 2011 (III SA/Gl 2573/10).

Spór dotyczył przepisów nieobowiązującej już ustawy akcyzowej z 2004 r. Podatnik kupił samochód kempingowy. Najpierw został on w kraju zarejestrowany, a następnie nabyty wewnątrzwspólnotowo. Organy podatkowe określiły podatnikowi zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym, takie jak od samochodu osobowego.

Pozostało 90% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów