Rada Gminy Markuszów obniżyła miesięczne wynagrodzenie wójta z kwoty łącznej 7680 zł do 5892 zł. Wojewoda lubelski uznał, że uchwałę podjęto z naruszeniem prawa i rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdził jej nieważność. Zdaniem wojewody rada, podejmując uchwałę zmieniającą wysokość wynagrodzenia wójta, powinna uzyskać jego pisemną zgodę na zmianę warunków pracy i płacy. Takiej zgody nie uzyskała, ani też nie zwracała się o nią.
Wojewoda uzasadnił, że zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0208877FF45228FDFC520DE5AD656ECC?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym [/link]rada ma kompetencję do ustalania wynagrodzenia wójta, jednakże musi dokonać tego wyłącznie w granicach art. 36 ustawy o pracownikach samorządowych. Konkretne kwoty wynagrodzenia muszą zaś mieścić się w widełkach wyznaczonych przez rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
Przepisy ustawy o pracownikach samorządowych, jako unormowanie szczególne w stosunku do kodeksu pracy, nie regulują trybu zmiany stosunku pracy (wynagrodzenia) pracownika zatrudnionego na podstawie wyboru. W takiej sytuacji mają zastosowanie przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E10043F60CAF35BB51386DA5C223B9F5?id=76037]kodeksu pracy[/link]: art. 11 i art. 29 § 4 i 5. Stanowią one, że: nawiązanie stosunku pracy oraz ustalenie warunków pracy i płacy, bez względu na podstawę prawną tego stosunku, wymaga zgodnego oświadczenia woli pracodawcy i pracownika (art. 11 k.p.). Zmiana warunków umowy o pracę wymaga formy pisemnej, przy czym wymóg ten dotyczy również stosunków pracy nawiązanych na innej podstawie niż umowa o pracę (art. 29 § 4 i 5 k.p.).
[b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie (sygn. III SA/Lu 396/09)[/b] nie podzielił tego stanowiska. Sąd przyznał, że sprawa budzi kontrowersje w orzecznictwie i zapadały już wyroki zbieżne z poglądami wojewody, np. wyrok NSA z 10 stycznia 2006 r. Nie jest to jednak pogląd dominujący.
Uzasadniając wyrok, WSA stwierdził, że skoro rada gminy jednostronnie ustala wynagrodzenie po zatrudnieniu wójta przez urząd gminy, a wójt nie ma roszczenia o konkretną kwotę wynagrodzenia, to podobnie też rada ma kompetencje do jednostronnej zmiany tego wynagrodzenia. Ponadto, skoro zmiana następuje w drodze czynności jednostronnej, a czynność ta ma charakter pisemny (zaprotokołowana uchwała rady gminy), wymóg zachowania formy pisemnej dla zmiany warunków pracy jest spełniony.