Nie zawsze pismo musi trafić do rąk adresata, by było doręczone

Prawidłowo dokonane zastępcze doręczenie jest równoważne w skutkach z doręczeniem właściwym, tj. takim, gdy dokument doręczany rzeczywiście trafia do rąk adresata

Aktualizacja: 03.04.2009 07:47 Publikacja: 03.04.2009 06:50

Nie zawsze pismo musi trafić do rąk adresata, by było doręczone

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

[b]Tak wynika z wyroku WSA w Szczecinie z 4 marca 2009 r., I SA/Sz 751/08[/b]

[srodtytul]Jaki jest problem[/srodtytul]

Organ podatkowy stwierdził, że podatnik wniósł odwołanie po terminie. Ponieważ nie można było dokonać doręczenia właściwego, a więc do rąk adresata, przesyłkę organu pierwszej instancji złożono 1 sierpnia na okres siedmiu dni w urzędzie pocztowym, po czym powtórnie awizowano ją 11 sierpnia.

Natomiast 21 sierpnia przesyłka ta, z adnotacją pracownika poczty: „zwrot, nie podjęto w terminie” (data stempla pocztowego 19 sierpnia ), wpłynęła do kancelarii urzędu kontroli skarbowej. Wobec tego, na podstawie przepisu art. 150 § 2 ordynacji podatkowej, doręczenie uznano za dokonane z upływem ostatniego dnia tego okresu, tj. 18 sierpnia. W tym też terminie minął termin złożenia odwołania. Tymczasem podatnik złożył je dopiero 6 października. W związku z przekroczeniem ustawowego 14-dniowego terminu do wniesienia odwołania należało stwierdzić uchybienie terminowi do wniesienia tego odwołania.

Podatnik złożył skargę do WSA. Twierdził, że żadnego zawiadomienia o przesyłanej do niego decyzji nie otrzymał. Poza tym zmienił w tym czasie adres zamieszkania. Organy podatkowe zauważyły jednak, że o takiej zmianie nie poinformował ich.

[srodtytul]Skąd to rozstrzygnięcie[/srodtytul]

Sąd skargi nie uwzględnił. Stwierdził, że podatnik uchybił ustawowemu 14-dniowemu, wynikającemu z art. 223 § 2 pkt 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=497B2ECBA892C08786E0B104A7450D8C?id=176376]ordynacji podatkowej[/link], terminowi do wniesienia odwołania oraz iż nie wystąpił o jego przywrócenie.

Art. 150 § 2 ordynacji podatkowej stanowi, że zawiadomienie o pozostawaniu pisma w placówce pocztowej umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub – gdy nie jest to możliwe – na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata. W tym przypadku doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia okresu, o którym mowa w przepisie, a pismo pozostawia się w aktach sprawy.

Skoro więc przesyłkę zawierającą decyzję podatkową pozostawiono w urzędzie pocztowym, a zawiadomienie o tym pozostawiono w skrzynce pocztowej w tym samym dniu, a następnie ponowiono je, zaś skarżący przesyłki nie odebrał, to prawidłowo urząd pocztowy dokonał jej zwrotu (jako niepodjętej w terminie) do nadawcy – urzędu kontroli skarbowej. A zatem doręczenie zastępcze było skuteczne. Skarżący zaś wniósł odwołanie po upływie terminu.

[b]Tak wynika z wyroku WSA w Szczecinie z 4 marca 2009 r., I SA/Sz 751/08[/b]

[srodtytul]Jaki jest problem[/srodtytul]

Pozostało 95% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów