Reklama
Rozwiń

Nie zawsze pismo musi trafić do rąk adresata, by było doręczone

Prawidłowo dokonane zastępcze doręczenie jest równoważne w skutkach z doręczeniem właściwym, tj. takim, gdy dokument doręczany rzeczywiście trafia do rąk adresata

Aktualizacja: 03.04.2009 07:47 Publikacja: 03.04.2009 06:50

Nie zawsze pismo musi trafić do rąk adresata, by było doręczone

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

[b]Tak wynika z wyroku WSA w Szczecinie z 4 marca 2009 r., I SA/Sz 751/08[/b]

[srodtytul]Jaki jest problem[/srodtytul]

Organ podatkowy stwierdził, że podatnik wniósł odwołanie po terminie. Ponieważ nie można było dokonać doręczenia właściwego, a więc do rąk adresata, przesyłkę organu pierwszej instancji złożono 1 sierpnia na okres siedmiu dni w urzędzie pocztowym, po czym powtórnie awizowano ją 11 sierpnia.

Natomiast 21 sierpnia przesyłka ta, z adnotacją pracownika poczty: „zwrot, nie podjęto w terminie” (data stempla pocztowego 19 sierpnia ), wpłynęła do kancelarii urzędu kontroli skarbowej. Wobec tego, na podstawie przepisu art. 150 § 2 ordynacji podatkowej, doręczenie uznano za dokonane z upływem ostatniego dnia tego okresu, tj. 18 sierpnia. W tym też terminie minął termin złożenia odwołania. Tymczasem podatnik złożył je dopiero 6 października. W związku z przekroczeniem ustawowego 14-dniowego terminu do wniesienia odwołania należało stwierdzić uchybienie terminowi do wniesienia tego odwołania.

Podatnik złożył skargę do WSA. Twierdził, że żadnego zawiadomienia o przesyłanej do niego decyzji nie otrzymał. Poza tym zmienił w tym czasie adres zamieszkania. Organy podatkowe zauważyły jednak, że o takiej zmianie nie poinformował ich.

[srodtytul]Skąd to rozstrzygnięcie[/srodtytul]

Sąd skargi nie uwzględnił. Stwierdził, że podatnik uchybił ustawowemu 14-dniowemu, wynikającemu z art. 223 § 2 pkt 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=497B2ECBA892C08786E0B104A7450D8C?id=176376]ordynacji podatkowej[/link], terminowi do wniesienia odwołania oraz iż nie wystąpił o jego przywrócenie.

Art. 150 § 2 ordynacji podatkowej stanowi, że zawiadomienie o pozostawaniu pisma w placówce pocztowej umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub – gdy nie jest to możliwe – na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata. W tym przypadku doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia okresu, o którym mowa w przepisie, a pismo pozostawia się w aktach sprawy.

Skoro więc przesyłkę zawierającą decyzję podatkową pozostawiono w urzędzie pocztowym, a zawiadomienie o tym pozostawiono w skrzynce pocztowej w tym samym dniu, a następnie ponowiono je, zaś skarżący przesyłki nie odebrał, to prawidłowo urząd pocztowy dokonał jej zwrotu (jako niepodjętej w terminie) do nadawcy – urzędu kontroli skarbowej. A zatem doręczenie zastępcze było skuteczne. Skarżący zaś wniósł odwołanie po upływie terminu.

Prawo drogowe
Egzamin na prawo jazdy będzie trudniejszy? Jest stanowisko WORD Warszawa
Sądy i trybunały
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Uchwała TK
Prawnicy
Kto najlepiej uczy przyszłych prawników w Polsce? Ranking „Rzeczpospolitej”
W sądzie i w urzędzie
Dziedziczenie nieruchomości: prostsze formalności dla nowych właścicieli
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono