[b]Tak wynika z orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie (sygn. III SA/Lu 330/09).[/b]
Wojewoda lubelski w zarządzeniu zastępczym stwierdził wygaśnięcie mandatu Krzysztofa G., wójta gminy Stanin. Uzasadnił to tym, że wójt został prawomocnie skazany za przestępstwo umyślne przekroczenia uprawnień i działania na szkodę gminy (zawyżył liczbę faktur oraz bezpodstawnie rezygnował z przetargów).
Wojewoda uznał, że w sprawie zachodzą przesłanki określone w art. 26 ust 1 pkt 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3881229DC420BF207D49ECE6429A425F?id=166432]ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta[/link]. Przepis ten stanowi, że wygaśnięcie mandatu wójta następuje na skutek utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów.
Skoro rada sama nie wygasiła mandatu wójta ani nie zrobiła tego w 30-dniowym terminie od otrzymania wezwania wojewody, to organ nadzoru wygasił mandat zarządzeniem zastępczym. Grupa radnych zaskarżyła to zarządzenie.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie stwierdził, że skarga podlega odrzuceniu. Przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=318366196A3BCF3555C8EAE9C0519FDB?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym [/link](art. 98 ust. 3 i art. 98a ust. 3) wymieniają bowiem podmioty, które mają prawo wnieść skargę sądową na zarządzenie zastępcze. To gmina lub związek międzygminny, których interes prawny, uprawnienie albo kompetencje zostały naruszone. A także osoba (np. wójt lub radny), której interesu prawnego lub uprawnienia dotyczy zarządzenie zastępcze.