Reklama
Rozwiń

Bezskuteczna skarga byłego wiceministra na CBA

Kontrole Centralnego Biura Antykorupcyjnego nie mogą być zaskarżane do sądów administracyjnych

Publikacja: 20.04.2010 04:46

Bezskuteczna skarga byłego wiceministra na CBA

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, odrzucając skargę byłego wiceministra środowiska Macieja T. na czynności kontrolne funkcjonariuszy CBA [b](sygn. VII SA/Wa 207/10)[/b].

W lipcu 2009 r. szef CBA, którym był wówczas Mariusz Kamiński, wystawił na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2E6CF9030C6BB936E023361687633E43?id=182079]ustawy o CBA[/link] upoważnienie do przeprowadzenia kontroli oświadczeń majątkowych Macieja T. od maja 2004 r. do stycznia 2009 r. w związku z pełnionymi w tym okresie funkcjami wojewódzkiego konserwatora przyrody oraz podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska.

Ten przepis przewiduje czynności kontrolne CBA w celu ujawniania korupcji, nadużyć osób pełniących funkcje publiczne oraz działalności godzącej w interesy ekonomiczne państwa.

Maciej T., który początkowo nie sprzeciwiał się kontroli, po odejściu Mariusza Kamińskiego ze stanowiska szefa CBA wystąpił o zaniechanie czynności kontrolnych jako naruszających prawo. Po serii zarzutów mediów o zakupie dzięki fikcyjnemu meldunkowi 200 ha ziemi pod intratną plantację z unijnymi dotacjami, w styczniu 2009 r. podał się do dymisji. Nie jest już więc osobą pełniącą funkcje publiczne, a upoważnienia kontrolne nie mają żadnej mocy.

Zgodę na udostępnienie szefowi CBA danych za lata 2003 2007 z banku prowadzącego rachunek Macieja T. wyraził w tej sytuacji Sąd Okręgowy w Warszawie, do którego zwróciło się CBA. Czynności kontrolne przedłużono o trzy miesiące na podstawie kolejnego upoważnienia.

W skardze do WSA w Warszawie Maciej T. zażądał ich zaniechania i uznania za bezskuteczne. Kiedy już nie pełni żadnych funkcji, nie mają podstaw prawnych. Pełnomocnicy szefa CBA stwierdzili natomiast podczas rozprawy, że zgodnie z art. 46 ustawy o CBA kontrola kończy się informacją, wnioskami i wystąpieniem do odpowiednich organów. Sąd administracyjny nie jest więc właściwy do rozpoznania skargi Macieja T.

Odrzucając skargę, WSA podkreślił, że [b]czynności kontrolnych nie można uznać za czynności administracji publicznej, dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa, o których mówi art. 3 1 pkt 4 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. [/b]

Upoważnienie dla funkcjonariuszy CBA do przeprowadzenia kontroli nie może być uznane za taki akt z obszaru administracji publicznej. Wyrok jest nieprawomocny.

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, odrzucając skargę byłego wiceministra środowiska Macieja T. na czynności kontrolne funkcjonariuszy CBA [b](sygn. VII SA/Wa 207/10)[/b].

W lipcu 2009 r. szef CBA, którym był wówczas Mariusz Kamiński, wystawił na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2E6CF9030C6BB936E023361687633E43?id=182079]ustawy o CBA[/link] upoważnienie do przeprowadzenia kontroli oświadczeń majątkowych Macieja T. od maja 2004 r. do stycznia 2009 r. w związku z pełnionymi w tym okresie funkcjami wojewódzkiego konserwatora przyrody oraz podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska.

Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Prawo w Polsce
Ślub Kingi Dudy w Pałacu Prezydenckim. Watchdog pyta o koszty, ale studzi emocje
Zawody prawnicze
„Sądy przekazały sprawy radcom”. Dziekan ORA o skutkach protestu adwokatów
Konsumenci
Tysiąc frankowiczów wygrywa z mBankiem. Prawomocny wyrok w głośnej sprawie
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono