Zgodnie z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=875D20F2C3216B194229EB1D43793FFC?id=162786]ustawą z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (DzU nr 112, poz. 1198 ze zm.[/link], dalej ustawa) prawo dostępu do informacji publicznej przysługuje, z nielicznymi zastrzeżeniami, każdemu.
Oznacza to, że mogą z niego skorzystać osoby fizyczne, osoby prawne, jak i jednostki organizacyjne, których ustawodawca w osobowość prawną nie wyposażył. Również możliwości złożenia wniosku w tej sprawie są rozmaite. Jedną z nich jest skorzystanie z poczty elektronicznej.
[srodtytul]Z podpisem czy bez[/srodtytul]
Ustawa nie określa, jakie dane wnoszącego powinien zawierać wniosek o udostępnienie informacji publicznej. Nie oznacza to jednak, że zastosowanie w tym zakresie znajdują przepisy kodeksu postępowania administracyjnego, zgodnie z którym podanie powinno zawierać m.in. wskazanie osoby, od której pochodzi, oraz jej adres (patrz art. 63 § 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180]kodeksu postępowania administracyjnego[/link]).
Nie oznacza to również, że wniosek powinien zostać opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu (patrz art. 63 § 3a pkt 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180]kodeksu postępowania administracyjnego[/link]). Ustawa o dostępie do informacji publicznej do k.p.a odwołuje się bowiem wyłącznie w art. 16 ust. 2 regulującym wydanie decyzji o odmowie udostępnienia informacji oraz decyzji o umorzeniu postępowania.