Biuro podróży rozlicza też marżę ujemną

Ustawa o VAT nie wyłącza możliwości wliczania marż ujemnych do podstawy opodatkowania usług turystycznych. Nie ma również przeciwwskazań do kumulowania marż ujemnych i dodatnich

Aktualizacja: 20.09.2010 04:45 Publikacja: 20.09.2010 03:00

Biuro podróży rozlicza też marżę ujemną

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

Red

[b]Tak orzekł NSA 26 sierpnia 2010 r. (I FSK 1323/09).[/b]

Spółka prowadząca działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług turystyki we wniosku o interpretację przepisów podatkowych pytała, czy na podstawie art. 119 ust. 1 i 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT[/link] przy ustalaniu podstawy opodatkowania w postaci marży powinna uwzględniać kwoty marż ujemnych.

Jej zdaniem tak. Organ podatkowy nie zgodził się z tym, twierdząc, że opodatkowaniem turystyki rządzą inne niż ogólne reguły, nie jest więc dopuszczalne sumowanie marż ujemnych i dodatnich. WSA przyznał rację spółce.

Stwierdził, że ma ona możliwość uwzględnienia w rozliczeniu za dany okres również ujemnej kwoty marży uzyskanej w związku z organizacją i sprzedażą usługi turystycznej. Takie rozstrzygnięcie jest zgodne z zasadą neutralności VAT. NSA rozpatrując skargę kasacyjną, stwierdził, że z wykładni językowej skarżonego przepisu nie sposób wywieść ograniczeń, jakie chciałby widzieć organ podatkowy, a więc zakazu kumulowania marż.

Również wykładnia systemowa nie dostarcza, zdaniem składu orzekającego, argumentów za innym stanowiskiem. NSA podkreślił także, że w świetle przepisów unijnych wykładnia zastosowana przez WSA była prawidłowa. Aby uznać kumulację marż za niedopuszczalną, takie ograniczenie musiałoby wprost wynikać z przepisów prawa. Wobec braku takiego zakazu należy uznać, że jest możliwe sumowanie marż, a co za tym idzie wliczanie marż ujemnych do podstawy opodatkowania.

[i] Autorka należy do Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte[/i]

[ramka][b]Komentuje Krzysztof Rutkowski, starszy konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Warszawie):[/b]

Ustawa o VAT nie odnosi się wprost do kwestii tzw. marż ujemnych, wskazując jedynie, że podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży (pomniejszona o VAT), tj. różnica między kwotą należną od nabywcy usługi a jej ceną zapłaconą przez podatnika (np. przez biuro podróży).

NSA zasadnie zwrócił uwagę, że celem ustanowienia szczególnej procedury opodatkowania usług turystyki jest opodatkowanie marży netto osiągniętej przez podatników (biura podróży).

Przepisy te są wyjątkiem od ogólnych zasad opodatkowania, poprzez odmienne określanie wysokości podstawy opodatkowania (marża) z jednoczesnym pozbawieniem prawa do odliczenia VAT naliczonego.

Specyfika usług turystycznych polega m.in. na tym, że biura podróży zazwyczaj najpierw zawierają umowy pozwalające na organizację danej usługi turystyki, a dopiero później sprzedają te usługi swoim klientom. Tym samym ustalenie marży następuje, co do zasady, nie wcześniej niż przy sprzedaży usługi poszczególnym turystom.

Sprzedaż usługi dla mniejszej liczby osób niż przewidywana (np. biuro kupiło 100 miejsc w samolocie, a sprzedało tylko 60) przy jednoczesnym braku możliwości odliczenia podatku naliczonego spowodowałyby, że to biuro turystyczne ponosiłoby ekonomiczny ciężar VAT. Zdaniem NSA byłoby to naruszenie zasady neutralności VAT.

Rozstrzygnięcie NSA jest niewątpliwie korzystne dla biur podróży. Do konkluzji NSA warto jednak podejść z pewną ostrożnością. Możliwość uwzględnienia w rozliczeniach tzw. marży ujemnej może bowiem powodować, że podatnik w niektórych przypadkach faktycznie zmniejszy swoje zobowiązanie bądź otrzyma zwrot VAT, którego ciężar nie został przez nikogo z uczestników obrotu gospodarczego poniesiony (np. gdy biuro podróży nabędzie usługę opodatkowaną stawką obniżoną, a następnie sprzeda ją ze znaczną stratą).

Wówczas VAT obliczony od „marży ujemnej” może przewyższać podatek naliczony zawarty w cenie kupowanych usług. Nie wydaje się, aby zasada neutralności sięgała tak daleko, że pozwala pomniejszyć zobowiązanie podatkowe w VAT w stopniu przekraczającym faktyczne obciążenie podatnika z tego tytułu [b](por. wyrok ETS C-317/94 Elida Gibbs Ltd.)[/b].[/ramka]

[b]Tak orzekł NSA 26 sierpnia 2010 r. (I FSK 1323/09).[/b]

Spółka prowadząca działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług turystyki we wniosku o interpretację przepisów podatkowych pytała, czy na podstawie art. 119 ust. 1 i 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT[/link] przy ustalaniu podstawy opodatkowania w postaci marży powinna uwzględniać kwoty marż ujemnych.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów