Tak wynika z dzisiejszego wyroku Trybunału Konstytucyjnego (sygnatura akt K 26/09).
Sędziowie zajęli się wnioskiem rzecznika praw obywatelskich, który wystąpił o ocenę przepisów trzech ustaw, dotyczących reorganizacji różnych urzędów czy funduszy państwowych. Każda z nich przewiduje zwolnienie zatrudnionych w nich pracowników.
Tak było w przypadku reorganizacji inspekcji ochrony środowiska oraz włączeniu Inspekcji Handlowej do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2009 r., i ma powtórzyć się na początku 2012 r., gdy w myśl przepisów wprowadzających ustawę o finansach publicznych zlikwidowany zostanie Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. We wszystkich tych przepisach znajdują się kwestionowane przez RPO regulacje, w myśl których po reorganizacji urzędu, wszystkie zatrudnione w nim osoby tracą pracę z mocy prawa. Nowy podmiot, który przejmuje zadania likwidowanego urzędu, może zaś zaproponować zatrudnienie wybranym osobom.
- Szeroko stosowana przy reorganizacji administracji zasada wygaszania stosunków pracy, zasługuje na krytyczną ocenę - tłumaczył Lesław Nawacki, dyrektor zespołu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego w biurze RPO. - Pracodawca publiczny stawia się w uprzywilejowanej sytuacji, gdyż inaczej niż pracodawcy prywatni, nie musi wtedy stosować wynikających z kodeksu pracy przepisów odnośnie przejęcia zakładu pracy. Często takie ustawy nie przewidują żadnych świadczeń czy odpraw dla zwalnianych pracowników. Po wygaśnięciu stosunku pracy nie mogą oni praktycznie odwołać się do sądu, gdyż pracodawca nie musi uzasadniać decyzji o odmowie zatrudnienia danej osoby w nowej instytucji.