Sejm uchwalił 9 kwietnia nową [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=10F1D83CDBD6987901719541C2C99CB7?id=353665]ustawę o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych[/link] (dalej: ustawa). Poprzednia, funkcjonująca przez ponad sześć lat, stworzyła podwaliny pod udostępnianie przez przedsiębiorców danych dotyczących wiarygodności płatniczej innych przedsiębiorców i konsumentów (informacje gospodarcze), w szczególności tych o zwłoce w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych (tzw. informacje negatywne). Regulacja bez wątpienia wpływa na poprawę funkcjonowania obrotu gospodarczego poprzez zapewnienie przedsiębiorcom skutecznego instrumentu wzmocnienia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego i dostarczenie rzetelnych narzędzi służących ocenie wiarygodności płatniczej.
[srodtytul]Wywiązywanie się z zobowiązań[/srodtytul]
Trzeba dostrzec, że w trakcie trwających ponad dwa lata prac nad tą ustawą uwzględniono większość postulatów mających na celu poprawę funkcjonowania systemu wymiany informacji gospodarczych, zwłaszcza poprzez otwarcie katalogu wierzycieli i tytułów prawnych uprawniających do przekazywania informacji.
Są jednak dwie istotne kwestie, które osłabiają funkcjonowanie ustawy. O jednej z nich, tj. braku możliwości przekazywania do biur informacji gospodarczych dotyczących tzw. wierzytelności publicznoprawnych (przede wszystkim informacji o zaległych podatkach oraz opłatach lokalnych i administracyjnych), była już mowa (Tadeusz Białek „System informacji gospodarczych po nowemu”, „Rz” z 28 sierpnia 2009 r.). Druga kwestia dotyczy przekazywania do biura informacji gospodarczej tzw. informacji pozytywnych, tj. potwierdzających wywiązywanie się ze zobowiązań.
Choć zasadniczym celem ustawy jest udostępnianie tzw. negatywnych informacji gospodarczych (o niewywiązywaniu się ze zobowiązań), to ustawa przewiduje również, że wierzyciel może przekazać do właściwego biura informacje gospodarcze o wywiązywaniu się z zobowiązań: