Zanim doszło do ratyfikacji przez Rosję konwencji z 20 kwietnia 1959 r. (co nastąpiło 10 grudnia 1999 r., a w życie weszła 9 marca 2000 r.), obrót prawny w sprawach karnych odbywał się między naszymi państwami na podstawie wspomnianej umowy z 16 września 1996 r.
[wyimek]Przejęcie ścigania wiąże się ściśle z ustalonym sprawcą przestępstwa[/wyimek]
Po ratyfikacji przez Rosję konwencji z 20 kwietnia 1959 r. kluczowe znaczenie ma właśnie ta konwencja jako podstawowy akt prawny w relacjach między naszymi państwami. Zgodnie bowiem z treścią art. 26 ust. 1 konwencji uchyla w odniesieniu do terytoriów, do których ma zastosowanie, postanowienia traktatów, konwencji lub umów dwustronnych, które w stosunkach między dwiema umawiającymi się stronami regulują pomoc prawną w sprawach karnych (w tym m.in. umowę dwustronną z Rosją z 16 września 1996 r.).
Konwencja nie narusza jednak (art. 26 ust. 2) zobowiązań zawartych w postanowieniach jakiejkolwiek innej konwencji międzynarodowej o charakterze dwu- lub wielostronnym (w tym m.in. niektórych postanowień umowy z Rosją z 1996 r.), której część postanowień reguluje lub może regulować zagadnienia szczegółowe z zakresu pomocy prawnej. W praktyce oznacza to, że umowa dwustronna z 1996 r. będzie miała zastosowanie wtedy, kiedy jej postanowienia będą rozwijały lub upraszczały korzystanie z instrumentów przewidzianych w konwencji bądź przewidywały wykorzystanie instytucji prawnych nieopisanych w konwencji.
[srodtytul]Czego nie można stosować[/srodtytul]
W żadnym wypadku nie ma zastosowania dla współpracy w sprawach karnych (w tym dla współpracy między polską a rosyjską prokuraturą) konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisana w Chicago 7 grudnia 1944 r. Artykuł 26 tego aktu stanowi podstawę dla prowadzenia dochodzeń co do okoliczności wypadku mającego na celu wyjaśnienie jego przyczyn, nie zaś pociągnięcia do odpowiedzialności karnej. Na mocy tego artykułu państwo, na którego terytorium wypadek nastąpił, jest zobowiązane wdrożyć dochodzenie i jednocześnie umożliwić państwu, w którym statek powietrzny jest zarejestrowany, wyznaczenie obserwatorów, którzy byliby obecni przy dochodzeniu. Państwo prowadzące dochodzenie jest zobowiązane podać do wiadomości drugiemu państwu sprawozdanie i wnioski w danej sprawie.