Jest jednak granica, po przekroczeniu której rodzą się wątpliwości, czy jest to dalej jedynie dozwolona i naturalna dla sztuki inspiracja stanowiąca odzwierciedlenie zachwytu nad twórczością innego autora, czy już plagiat ukryty, u którego podstawy leży chęć oszczędzenia sobie pracy lub kosztów i czerpania korzyści z cudzego dorobku. Granica jest bardzo cienka i niekiedy trudno ją wyznaczyć.
Świadome tworzenie utworów na wzór innego utworu (tzw. referencji) jest codziennością w branży reklamowej. Takie utwory nazywa się sound-alike. W muzyce zsynchronizowanej z reklamą najważniejsze jest, by budowała odpowiedni nastrój i wywołała zaplanowane przez specjalistów od marketingu emocje lub skojarzenia. Dlatego zdarza się, że klienci agencji reklamowych określają dokładnie, na jakim utworze ma wzorować się kompozytor muzyki do nowej reklamy. Już z tej okoliczności mogą wynikać ryzyka prawne, w szczególności ryzyko postawienia zarzutu o plagiat. Na gruncie prawa autorskiego, by można było w ogóle mówić o plagiacie, musi jednak dojść do skorzystania z chronionego, zgodnie z przesłankami określonymi w art. 1 pr. aut., elementu składowego utworu. Dopiero następnym etapem jest badanie subiektywnej przesłanki winy, zarówno na podstawie przepisów prawa karnego, jak i prawa cywilnego.
Trzeba o tym pamiętać, szczególnie podczas rozpatrywania kwestii zaistnienia tzw. plagiatu ukrytego. Brak istotnej tożsamości elementów chronionych referencji i utworu sound-alike powinien wyłączać możliwość postawienia zarzutów o plagiat, także plagiat ukryty. Nie bez przyczyny ustawodawca wprowadził kategorię utworów inspirowanych, których cechą jest świadome nawiązywanie do cudzej twórczości. Autor utworu inspirowanego nie ma obowiązku wskazywać na źródła swojej inspiracji.
W takich sprawach pomocny jest dorobek doktryny i orzecznictwa dotyczący rozgraniczenia pomiędzy opracowaniem a utworem inspirowanym. W razie stwierdzenia, że utwór sound-alike stanowi opracowanie referencji, możliwe jest postawienie zarzutu plagiatu ukrytego. A sama okoliczność, iż autor znał referencję i się na niej wzorował, nie może być brana pod uwagę jako podstawa zarzutów o plagiat, dopóki jednocześnie nie zostanie potwierdzone przejęcie chronionych elementów referencji.
Jest to możliwe jedynie na podstawie specjalistycznej analizy podobieństw pomiędzy referencją a utworem soud-alike opartej na wiedzy o muzyce, w kontekście przepisów prawa autorskiego, a w szczególności art. 1 i 2 pr. aut.