Trwają prace parlamentarne nad rządowym projektem ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Projekt wpłynął do Sejmu 14 czerwca 2016 r., a jego pierwsze czytanie odbyło się sześć dni później.
Projekt ma za zadanie implementację do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektywy w sprawie ADR (alternatywnych metod rozwiązywania sporów) w sporach konsumenckich. Powinien zostać szybko uchwalony, bo termin na implementację dyrektywy upłynął 9 lipca 2015 r.
Jednolicie w całej Unii
Celem dyrektywy jest usunięcie barier występujących na rynku wewnętrznym wynikających z różnic w dostępności i jakości konsumenckich ADR w różnych krajach członkowskich oraz poziomu wiedzy o nich wśród konsumentów i przedsiębiorców. Dyrektywa ma zapewnić wszystkim unijnym konsumentom możliwość dobrowolnego składania skarg na działanie przedsiębiorców do podmiotów oferujących „niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i uczciwe" alternatywne metody rozstrzygania sporów.
Projekt ustawy ma znaleźć zastosowanie do rozwiązywania sporów pomiędzy polskimi przedsiębiorcami a unijnymi konsumentami, wynikających z zawartej z konsumentem umowy sprzedaży lub też innej umowy. Projekt obejmuje różne rodzaje konsumenckich postępowań ADR, tj. umożliwienie zbliżenia stanowisk stron celem rozwiązania sporu przez strony, propozycję rozwiązania sporu lub jego rozstrzygnięcie przez narzucenie stronom rozwiązania.
Nie tylko instytucje publiczne
Na gruncie nowej ustawy do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich będą uprawnione tylko podmioty wpisane do jawnego rejestru prowadzonego przez prezesa UOKiK (podmioty ADR). Przykładowo, w celu umożliwienia prezesowi UOKiK weryfikacji tego, czy dany podmiot daje gwarancję bezstronności i niezależności w rozstrzyganiu sporów, projekt przewiduje, że we wniosku o wpis wymagane będzie przedstawienie informacji o strukturze, źródłach i sposobach finansowania podmiotu oraz sposobie wynagradzania osób prowadzących postępowanie, długości ich kadencji i podmiocie, w jakim są zatrudnione. Jeżeli ze złożonego wniosku o wpis będzie wynikało, że dany podmiot nie będzie prowadził działalności zgodnie z ustawą, prezes UOKiK będzie zobowiązany odmówić wpisu tego podmiotu do rejestru. Jeżeli natomiast po uzyskaniu wpisu podmiot nie będzie wykonywał obowiązków lub przestanie spełniać warunki określone w ustawie, prezes UOKiK może wszcząć postępowanie o wykreślenie tego podmiotu z rejestru.