Mija rok od wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 22 grudnia 2008 r. w sprawie Magoora sp. z o.o. Jego interpretacja do dziś nie jest jednolita, pomimo kluczowego znaczenia dla polskich podatników. Spór co do interpretacji wyroku istniejący między podatnikami a organami podatkowymi dotyczy możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT od samochodów osobowych (niebędących samochodami z tzw. kratką) i zakończy się pewnie po rozstrzygnięciu przez Naczelny Sąd Administracyjny.
ETS stwierdził wprost, iż za niedopuszczalne należy uznać:
1. uchylenie z dniem wejścia w życie w Polsce dyrektywy (1 maja 2004 r.) całości przepisów krajowych ograniczających prawo do odliczenia podatku VAT przy zakupie paliw do samochodów używanych dla celów działalności opodatkowanej,
2. zastąpienie dotychczasowych przepisów przepisami ustanawiającymi nowe kryteria w tym przedmiocie, w sytuacji, gdy nowe kryteria skutkują rozszerzeniem wyłączeń prawa do odliczenia podatku VAT w porównaniu do stanu poprzedniego (tj. w porównaniu do stanu sprzed 1 maja 2004).
Stanowisko ETS potwierdza jednoznacznie, iż działania polskiego ustawodawcy polegające na wprowadzeniu 1 maja 2004 r. przepisu w art. 88 ust.1 pkt 3 poszerzającego katalog samochodów, w stosunku do których podatnik nie jest uprawniony do odliczenia VAT ani z tytułu ich nabycia (najmu, dzierżawy, leasingu), ani z tytułu nabycia paliwa do nich, naruszyły dyrektywę. Oznacza to, że polscy podatnicy powinni być uprawnieni do pominięcia tego przepisu i dokonania odliczenia podatku VAT wyłącznie na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. w odniesieniu do wszelkich samochodów wykorzystywanych w działalności opodatkowanej VAT, w tym osobowych.