Podczas polskiej prezydencji Rada Unii Europejskiej 12 września 2011 roku przyjęła długo oczekiwane zmiany w regulacji dotyczącej czasu ochrony wykonawców i producentów nagrań muzycznych. Czas ten przedłużono z 50 do 70 lat. Przyjęcie dyrektywy zmieniającej dotychczasowe zasady ochrony spotkało się z uznaniem przemysłu nagraniowego, wydawców muzycznych, stowarzyszeń artystów wykonawców i samych wykonawców, jak również organizacji zbiorowego zarządzania. Zmiany wywołały jednak rozczarowanie rządów niektórych państw europejskich i przemysłu telekomunikacyjnego, a także ważnej grupy zainteresowanych: konsumentów i przedsiębiorców.
Zgodnie z obowiązującą dotychczas dyrektywą 2006/116/ WE Parlamentu Europejskiego i Rady artyści wykonawcy oraz producenci nagrań muzycznych korzystali z 50-letniego okresu ochrony prawnej liczonego w zasadzie od dnia powstania wykonania utworu utrwalonego za pomocą fonogramu. Nowa regulacja wydłuża czas ochrony praw pokrewnych do nagrań muzycznych aż do 70 lat. Wszystkie państwa członkowskie mają za zadanie ją implementować do krajowych porządków prawnych w ciągu dwóch lat od dnia jej wejścia w życie.
W uzasadnieniu dyrektywy wskazano, iż artyści wykonawcy utworów muzycznych, co do zasady, rozpoczynają swoją działalność w młodym wieku, co w wypadku 50-letniej ochrony może w konsekwencji doprowadzić do sytuacji, w której pod koniec swojego życia mogą oni zostać pozbawieni dochodów ze swojej artystycznej działalności. Z tego powodu uznano za konieczne rozszerzenie czasu trwania ochrony praw pokrewnych do artystycznych wykonań utworów utrwalonych za pomocą fonogramów oraz praw producentów fonogramów do 70 lat. Podstawowym – teoretycznie – założeniem nowej dyrektywy jest podniesienie poziomu ochrony artystów wykonawców w uznaniu dla ich kreatywności i działalności artystycznej poprzez zbliżenie zakresu ochrony niektórych praw pokrewnych do ochrony prawnoautorskiej. W praktyce jednak ma ona służyć przede wszystkim interesom konsumentów.
Dla wybranych
W dyrektywie przyjęto rozwiązanie tzw. częściowej retroaktywności czasu trwania ochrony. Oznacza to, iż będzie ona miała zastosowanie tylko do tych nagrań muzycznych, które na mocy poprzednio obowiązujących przepisów będą chronione nadal w dacie, w której będzie upływał czas na implementację dyrektywy wydłużającej czas ochrony. Należy przypuszczać, że terminem tym będzie listopad 2013 roku. Oznacza to przedłużenie ochrony fonogramów takich nagrań jak: „O mnie się nie martw" Czerwono-Czarnych (1964) do 2034 roku czy „Dziwny jest ten świat" Czesława Niemena (1967) aż do roku 2037. Oczywiście przedłużona ochrona będzie miała zastosowanie również do wszystkich utrwaleń, które powstaną po tej dacie.
Uniknięto przy tym problemu odżycia praw, a więc możliwości ochrony utworów, których ochrona wygasła przed końcem 2013 roku. Z dodatkowej ochrony nie skorzystają zatem wcześniejsze piosenki Violetty Villas („Dla Ciebie miły" z 1961 roku) czy nagrania Mieczysława Fogga z 1960 roku.