Unijne rozporządzenia o danych osobowych i kolejne o zakazie geoblokowania przeorały w ostatnich miesiącach świadomość przedsiębiorców, zwłaszcza tych małych, ale też wzmocniły pozycję konsumentów, wzbogacając ich przywileje i uprawnienia. To pierwsze rozporządzenie funkcjonuje w obrocie prawnym już ponad rok, drugie zaś ponad sześć miesięcy. O danych osobowych powiedziano i napisano prawie już wszystko. Mniej znane są unijne regulacje o zakazie geoblokowania. Wydaje się nawet, że pojęcie to nie jest szczególnie popularne i bliskie klientom firm internetowych. Warto więc przypomnieć, że od 3 grudnia minionego roku można zrobić zakupy w unijnej strefie na nowych zasadach, już bez lęku, stresu i nadmiernego kłopotu. Konsumenci europejscy, w tym oczywiście nasi rodacy, uzyskali możliwość kupna towaru online dotychczas niedostępnego w ich kraju. Oznacza to, że skończył się czas dyskryminacji konsumentów ze względu na ich narodowość, kraj zamieszkania lub aktualne miejsce przebywania. Mogą oni dokonywać zakupów niejako ponad granicami państw unijnych.
Tak więc geoblokowaniem było ograniczanie dostępu konsumentów do towarów i usług ze względu na to, w jakim kraju się znajdowali. Napotykali oni trudności, gdy chcieli kupić przez internet towary lub usługi u zagranicznego dostawcy. Zdarzało się nawet, że transakcja była po prostu niemożliwa albo klient był automatycznie przekierowywany na lokalne strony producenta, gdzie towary czasem sprzedawano np. po wyższych cenach albo ich wybór był ograniczony. To się już skończyło.
Oczywiście zmiany nie oznaczają w krótkiej perspektywie, że jest taniej. Na pewno jednak przed polskim konsumentem szerzej otworzył się rynek europejski a polskim przedsiębiorcom przybyło nabywców z Włoch, Hiszpanii czy Niemiec. W oczywisty więc sposób rozwinęła się konkurencja. Warto jeszcze zapamiętać, że nowe reguły nie obejmują produktów z branży audiowizualnej.
Więcej w artykule Magdaleny Bęzy „Co oznacza zakaz geoblokowania w działalności gospodarczej".
Zapraszam do lektury także innych artykułów w najnowszym numerze „Biznesu".