W praktyce niejednokrotnie mamy do czynienia z niepożądaną sytuacją zawodności prawa, a zatem z sytuacją, w której cel ochronny normy nie jest realizowany w ogólności albo też w wymiarze założonym przez prawodawcę. Przykładem tej zawodności jest regulacja ustawy ?z 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (tekst jedn. DzU z 2012 r., poz. 657 z późn. zm.; dalej: ustawa) dotycząca udzielania poręczeń i gwarancji przez niektóre osoby prawne działające w ramach jednej grupy kapitałowej.
Dwie zasady
Prawodawca na mocy postanowień z art. 33 ust. 1 ustawy ustanowił dwie zasady ogólne znajdujące zastosowanie w przypadku udzielania przez osoby prawne, wymienione w treści tego przepisu, poręczeń lub gwarancji za zobowiązania zaciągnięte przez podmioty trzecie. Po pierwsze, wprowadził zasadę, iż globalna kwota poręczenia lub gwarancji udzielana przez te osoby prawne nie może przekraczać 60 proc. wartości kapitałów (funduszy) własnych tych podmiotów, określonych według stanu na koniec roku obrotowego poprzedzającego udzielenie poręczenia lub gwarancji. Po drugie, zasadę, iż kwota poręczenia lub gwarancji udzielana przez te osoby pojedynczemu podmiotowi nie może przekraczać 20 proc. wartości kapitałów (funduszy) własnych tych osób, określonych według stanu na koniec roku obrotowego poprzedzającego udzielenie poręczenia lub gwarancji. Limity 60 proc. i 20 proc. wartości kapitałów własnych znajdują zawsze współzastosowanie. Rozwiązanie z art. 33 ust. 1 ustawy ma charakter ogólny, ma ono zatem zastosowanie także do spółek działających w ramach jednej grupy kapitałowej.
Motywy przyjęcia powyższych zasad są czytelne. Chodzi przede wszystkim o ograniczenie ryzyka związanego z udzielaniem przez niektóre osoby prawne poręczeń lub gwarancji oraz zredukowanie ograniczeń administracyjnoprawnych dla osób prawnych wymienionych w treści art. 33 ust. 1 ustawy.
Prawodawca, statuując powyższe zasady, ustanowił jednocześnie wyjątek od nich. W myśl postanowień art. 33 ust. 2 ustawy minister finansów jest uprawniony do wyrażenia zgody na udzielanie poręczeń lub gwarancji do wysokości wyższej niż określona w art. 33 ust. 1 ustawy lub ustalenia w inny sposób niż określony w tym przepisie dopuszczalnej łącznej wysokości udzielonych poręczeń i gwarancji oraz dopuszczalnej wysokości poręczenia lub gwarancji za zobowiązania określonego podmiotu. Minister finansów jest kompetentny do całkowitego wyłączenia stosowania zasad z art. 33 ust. 1 ustawy. Wyłączenie to nastąpi w formie prawnej decyzji administracyjnej.
Uwagi krytyczne
W przypadku stosowania art. 33 ustawy w ramach spółek wchodzących w skład pojedynczej grupy kapitałowej rozwiązanie to zasługuje na krytyczną ocenę z wielu powodów. Po pierwsze, wynikające z art. 33 ustawy zabezpieczenie przed nadmierną wysokością albo też przed nadmierną koncentracją udzielonych poręczeń lub gwarancji nie jest rozwiązaniem kompletnym. Abstrahując tutaj od uprawnienia ministra finansów do wyłączenia obowiązywania limitów, należy wskazać, iż osoby prawne wymienione w art. 33 ust. 1 ustawy są uprawnione do ustanawiania, w drodze umownej, innych form odpowiedzialności majątkowej tych podmiotów za zobowiązania zaciągnięte przez podmioty trzecie.