Zmiany w ordynacji nie tylko na korzyść

Zamiast pięciu lat skarbówka będzie miała na wymiar i pobór podatku osiem, czasami dziesięć, lat. A tak długie odroczenie momentu zamknięcia danego okresu rozliczeniowego nie jest zmianą korzystną – zauważają eksperci Agnieszka Tałasiewicz, Piotr Kalemba.

Publikacja: 13.05.2015 09:40

Foto: 123RF

Obowiązująca ordynacja podatkowa została uchwalona w 1997 r. Od tego czasu była wielokrotnie nowelizowana. W konsekwencji jest niejasna, zawiła i niespójna – budzi wątpliwości zarówno teoretyków, jak i praktyków prawa podatkowego. Stąd z pewną dozą optymizmu patrzymy na prace Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego pod przewodnictwem prof. Leonarda Etela.

Głównym zadaniem Komisji jest opracowanie nowej ordynacji podatkowej. Ostateczny efekt wysiłków Komisji – w postaci gotowego aktu prawnego – poznamy za dwa lata i dopiero wtedy możliwe będzie przeprowadzenie kompleksowej oceny. Warto się jednak podzielić pierwszymi spostrzeżeniami po opublikowaniu kierunkowych założeń zmian.

Kilka dobrych propozycji

Zgodnie z założeniami nowa konstytucja prawa podatkowego ma poprawić poczucie bezpieczeństwa prawnego podatników oraz doprowadzić do wzrostu zaufania i wzajemnego zrozumienia w ich relacji z aparatem skarbowym. Przepisy mają być jasne i precyzyjne, a przy tym pisane przy założeniu, że podatnik jest uczciwy i rzetelny. Z drugiej strony, ma zwiększyć skuteczność i efektywność wymiaru oraz poboru zobowiązań. Zdecydowana większość propozycji Komisji jest korzystna dla podatników i zasługuje na aprobatę. Należą do nich przede wszystkim postulaty wprowadzenia:

- katalogu ogólnych zasad prawa podatkowego, w tym zasady rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika (in dubio pro tributario), zasady wyważania interesu podatnika i interesu publicznego oraz zasady pragmatyzmu polegającej na zwolnieniu organów podatkowych z podejmowania działań nieuzasadnionych ekonomicznie;

- szeregu instytucji będących przejawem partnerskiego podejścia do podatników. Znalazły się wśród nich – procedura konsultacyjna (jej rezultatem ma być wydanie przez organ podatkowy swoistej opinii na określony temat), porozumienie między podatnikiem a organem podatkowym (stanowiące metodę rozwiązywania sporów) oraz mediacja podatkowa, która ma być prowadzona przez neutralnego mediatora;

- tzw. sprawy reprezentatywnej – w przypadku kilku spraw dotyczących tego samego zagadnienia do czasu rozstrzygnięcia wybranej sprawy reprezentatywnej pozostałe postępowania będą mogły zostać zawieszone. Pozwoli to uniknąć sporów, których przedmiotem jest to samo zagadnienie, a w rezultacie ograniczy ponoszone koszty.

Założenia jednak zawierają rozwiązania, których za korzystne uznać nie można. Należą do nich przede wszystkim propozycje dotyczące przedawnienia oraz definicji nadpłaty.

Przedawnienie po dziesięciu latach

Komisja zaproponowała m.in.: rozróżnienie przedawnienia prawa do wymiaru podatku od przedawnienia prawa do jego poboru. Postulowane zmiany miałyby doprowadzić do uporządkowania kwestii związanych z przedawnieniem oraz do skrócenia jego terminu.

W przypadku przedawnienia wymiaru obowiązywać mają dwa okresy przedawnienia:

- okres trzyletni, który znajdowałby zastosowanie w odniesieniu do rozliczania podatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą;

- okres pięcioletni, który odnosiłby się do rozliczania podatków związanych z tą działalnością.

Miałby to być czas, w którym organ podatkowy I instancji, z reguły z uwagi na kwestionowanie rozliczeń podatnika, byłby uprawniony do doręczenia decyzji określającej lub ustalającej wysokość zobowiązania w prawidłowej wysokości.

W przypadku przedawnienia poboru podatku natomiast – zaproponowany termin przedawnienia wynosi pięć lat – w tym czasie organ powinien dokonać ściągnięcia podatku.

Taki sposób ukształtowania instytucji przedawnienia może jednak doprowadzić, zamiast do skrócenia terminu przedawnienia, do jego znacznego wydłużenia.

Przykładowo: obecnie, w sytuacji gdy zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania, a nie na skutek doręczenia decyzji ustalającej, termin przedawnienia zobowiązania wynosi pięć lat. W tym terminie organy muszą dokonać zarówno wymiaru podatku, jak i jego poboru. Po wprowadzeniu zmian organ podatkowy pierwszej instancji miałby trzy lata (pięć lat w przypadku rozliczania podatków związanych z działalnością gospodarczą) na wydanie i doręczenie podatnikowi decyzji. Po zakończeniu biegu przedawnienia wymiaru co do zasady rozpoczynałby swój bieg kolejny pięcioletni termin przedawnienia, tym razem poboru podatku. Po upływie tego terminu organ nie mógłby skutecznie egzekwować należności.

W rezultacie, zamiast pięciu lat na wymiar i pobór podatku, organy będą miały na dokonanie tych czynności osiem lub dziesięć lat. W tym kontekście traci na znaczeniu postulowane przez Komisję ograniczenie katalogu przesłanek zawieszenia i przerwania biegu terminu przedawnienia. Z punktu widzenia przeciętnego podatnika wywiązującego się ze swoich zobowiązań podatkowych zdecydowanie istotniejsze jest bowiem to, kiedy może on uznać dany okres rozliczeniowy „za zamknięty" i zacząć spać spokojnie. Odroczenie tego momentu w czasie aż o kolejnych pięć lat z całą pewnością nie jest dla takiego podatnika zmianą korzystną.

Dochodzenie nadpłaty

Komisja zaproponowała też ukształtowanie nadpłaty w podatkach pośrednich (VAT i akcyza) w taki sposób, by uzyskanie jej zwrotu było możliwe wyłącznie w przypadku poniesienia przez podatnika ciężaru ekonomicznego podatku. Zmiana ta może spowodować zdecydowane ograniczenie możliwości dochodzenia przez podatników zwrotu nadpłat.

Pomimo braku w obowiązującej ordynacji podatkowej zapisu o konieczności poniesienia ciężaru ekonomicznego podatku jako warunku zwrotu nadpłaty organy podatkowe odmawiały i odmawiają jej zwrotu producentom energii elektrycznej. Powołują się przy tym na uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 czerwca 2011 r. (sygn. akt I GPS 1/11). Zgodnie z nią „nie jest nadpłatą kwota podatku akcyzowego uiszczona z tytułu sprzedaży energii elektrycznej w sytuacji, w której ten, kto ją uiścił, nie poniósł z tego tytułu uszczerbku majątkowego".

Na przykładzie postępowań podatkowych prowadzonych w zakresie podatku akcyzowego wyraźnie widać, że kwestia związana z wykazaniem poniesienia/braku poniesienia przez podatnika ciężaru ekonomicznego podatku często przerasta organy podatkowe. Wymaga bowiem badania szeregu aspektów gospodarczych i finansowych działalności przedsiębiorców oraz doskonałej znajomości branży i zachodzących na konkretnym rynku prawidłowości. Na przeprowadzanie tego typu analiz administracja podatkowa nie jest w pełni gotowa. Zaproponowana zmiana może więc przyczynić się do zwiększenia liczby sporów prowadzonych przez podatników z fiskusem.

Agnieszka Tałasiewicz, partner w Zespole Postępowań Podatkowych i Sądowych EY

Piotr Kalemba, senior w Zespole Postępowań Podatkowych i Sądowych EY

Obowiązująca ordynacja podatkowa została uchwalona w 1997 r. Od tego czasu była wielokrotnie nowelizowana. W konsekwencji jest niejasna, zawiła i niespójna – budzi wątpliwości zarówno teoretyków, jak i praktyków prawa podatkowego. Stąd z pewną dozą optymizmu patrzymy na prace Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego pod przewodnictwem prof. Leonarda Etela.

Głównym zadaniem Komisji jest opracowanie nowej ordynacji podatkowej. Ostateczny efekt wysiłków Komisji – w postaci gotowego aktu prawnego – poznamy za dwa lata i dopiero wtedy możliwe będzie przeprowadzenie kompleksowej oceny. Warto się jednak podzielić pierwszymi spostrzeżeniami po opublikowaniu kierunkowych założeń zmian.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Prawne
Michał Bieniak: Co ma sędzia Szmydt do reformy wymiaru sprawiedliwości
Opinie Prawne
Rafał Adamus: Możliwa korporacja doradców restrukturyzacyjnych
Opinie Prawne
Robert Gwiazdowski: Sędziowie nie potrzebują poświadczeń bezpieczeństwa, bo sami tak zadecydowali
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Tomasz Szmydt to czarna owca czy w sądach mamy setki podobnych sędziów?
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Opinie Prawne
Kajetan Bartosiak: O badaniu trzeźwości nie tylko w Dniu Strażaka