Osiągnięcie zamierzonych celów związanych z wprowadzonymi zmianami będzie zależeć od tego, czy zmienione standardy będą stosowane przez biegłych rewidentów w sposób jednolity i czy profesjonalny osąd nie będzie wykorzystywany przez jednostki jako furtka do tego, aby nie ujawniać wszystkiego, co może być istotne dla użytkowników sprawozdań finansowych.
Kluczową rolę w skutecznej implementacji poszerzonego raportowania odgrywają inwestorzy, komitety audytu, rady nadzorcze i nadzór nad rynkami finansowymi, które to instytucje powinny wspierać podmioty uprawnione do badania w promowaniu wśród zarządów jednostek kultury przejrzystości i otwartości.
Bardzo użytecznym nowym wymogiem jest konieczność zawarcia w sprawozdaniu biegłego rewidenta szczegółowych informacji o odpowiedzialności biegłego rewidenta za sprawozdanie finansowe. W mojej opinii taka informacja odegra ważną rolę w zrozumieniu procesu rewizji finansowej i zakresu odpowiedzialności badającego oraz zarządów i rad nadzorczych za sprawozdanie finansowe.
Uproszczenia dotyczące sprawozdawczości finansowej, które mogą stosować małe jednostki po ostatniej nowelizacji ustawy o rachunkowości, nie wpłyną istotnie na przebieg badania ich sprawozdań i zakres raportowania biegłego rewidenta, jeśli jednostka taka będzie podlegać obligatoryjnemu badaniu, a badanie będzie przeprowadzane zgodnie z MSRF.
Ostatnia nowelizacja ustawy o rachunkowości dała możliwość stosowania uproszczeń w prowadzeniu ksiąg i sporządzaniu sprawozdań finansowych małym jednostkom. Zmiany miały na celu ułatwienie sporządzania sprawozdań finansowych i dostosowanie zakresu prezentowanych w nich informacji do wielkości jednostki oraz potrzeb odbiorców. Jednocześnie jednak progi ustawowe obligujące jednostki do poddania sprawozdania badaniu nie zostały podwyższone.