Reklama

Paulina Kieszkowska-Knapik o sieci szpitali

Rozmowa | Paulina Kieszkowska-Knapik, partner w KRK LEGAL Kieszkowska Rutkowska Kolasiński

Publikacja: 08.03.2017 07:45

Paulina Kieszkowska-Knapik

Paulina Kieszkowska-Knapik

Foto: materiały prasowe

Rz: Dziś sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się poprawioną ustawą o sieci szpitali. Czy teraz jest bardziej czytelna?

Paulina Kieszkowska-Knapik: Dobrze, że kryteria kwalifikujące szpitale do profili z rozporządzenia przepisano do ustawy. Na tym pozytywy się kończą. Jako prawnik mam mnóstwo pytań, na które nie znajduję odpowiedzi. Np. o celowość praktycznego wykluczenia prywatnych ZOZ gry albo co do wyłączenia zastosowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego przy procesie włączania lecznic do „sieci".

Co to oznacza dla szpitali?

Tylko do części zapisów dotyczących procedury odwoławczej stosuje się przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Artykuł 95n ustawy o sieci sprawia, że podmiot wyrzucony z sieci szpitali, nie będzie miał pełnych gwarancji proceduralnych niezbędnych w państwie prawa. Zamiast prawa do odwołania, ustawa pozostawia mu jego kadłubkową namiastkę.

Jakie będą konsekwencje takiego wyłączenia?

Reklama
Reklama

Mieliśmy doświadczenia na przykładzie szpitala leczącego zaćmę, który trzy lata temu stracił kontrakt, a kilka tysięcy pacjentów straciło miejsce w kolejce na zabieg. Ludzie byli wściekli. Teraz taka operacja ma dotyczyć w zasadzie całego systemu ochrony zdrowia. Nie wiem, jak resort to widzi, bo ustawa nic o tym nie mówi. A przecież logistycznie nie jest możliwe, aby wszyscy chorzy „przenieśli" się nagle do szpitali w sieci. Kolejki więc znikną jako zapis.

Co się stanie z pacjentami?

Wypadną z kolejki w ZOZ, które stracą kontrakt. Jeśli mieli termin operacji w maju 2018 r., będą musieli się zapisać w szpitalu, który wejdzie do sieci. Teoretycznie art. 20 ust. 10a ustawy o świadczeniach daje im prawo do wpisania się na listę oczekujących prowadzoną przez innego świadczeniodawcę, który ma ich zapisać z uwzględnieniem pierwotnej daty zabiegu. Ale przecież to niewykonalne, bo doba się nie wydłuży, a lekarze i sprzęt się cudownie nie rozmnożą w placówkach, które wejdą do sieci, a mają już swoją kolejkę pacjentów.

Czy to oznacza, że pacjenci ze szpitali poza siecią poczekają na zabieg jeszcze dłużej?

Tak, jak pacjenci szpitala zaćmowego, którzy wypadli z kolejki, a mieli np. zrobioną operację jednego oka i czekali na operację drugiego. Jestem ciekawa, jak władza ma zamiar rozwiązać ten problem. Czy zakładają, że wszyscy zostaną zoperowani w placówkach, które wejdą do sieci? I to w pierwotnym terminie?

Szpitale też protestują.

Reklama
Reklama

Nic dziwnego, bo wiele z nich, szczególnie działających w trybie jednodniowym, jest skazanych na wykluczenie z sieci. Artykuł 159a wyłącza wszystkie przepisy dotyczące zawierania umów w konkursie, w tym o współpracy konsorcjalnej, dostosowanej do bazy logistycznej istniejących w tej chwili podmiotów. W jej miejsce przewiduje się łączenie placówek. Po co? Czy nie mogłyby kontraktowo współpracować, zapewniając jednocześnie kompleksowość? To niweczy też sens tworzenia map potrzeb zdrowotnych, które kreślono z uwzględnieniem lecznic teraz wyrzucanych z systemu. Ustawa nie zawiera też żadnych przepisów przejściowych, które mówią, w jakim trybie te pozostające w dyspozycji NFZ 10 proc. budżetu będzie zakontraktowane i kiedy.

—rozmawiała Karolina Kowalska

Opinie Prawne
Robert Gwiazdowski: Wczasowa łódka konna, czyli o zakazie reklamy alkoholu
Opinie Prawne
Piotr Podgórski: Projekt wysokiego ryzyka
Opinie Prawne
Paulina Szewioła: TK, czyli organ pomocny politykom, dla obywateli bezużyteczny
Opinie Prawne
Mariusz Brunka, Arseniusz Finster: Starostowie z bezpośredniego wyboru?
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Opinie Prawne
Tomasz Zalewski: Włoska lekcja cyberbezpieczeństwa
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama