TVPrzetrwanie

Telewizja musi odejść od abonamentu i zacząć być finansowana z ustawowych odpisów podatku PIT, z zakazem nadawania reklam i programów sponsorowanych - uważa założyciel BCC

Publikacja: 26.03.2012 20:40

Marek Goliszewski

Marek Goliszewski

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Red

Dopóki TVP będzie trybuną polityków, dopóty nie ma szans na zmiany. Bo o jej organach nadzorczych i zarządzających decydują politycy. O pieniądze dla TVP się nie martwią, bo przecież jest spółką prawa handlowego i musi sama te pieniądze zarabiać. Nie zarabia wystarczająco, a prezes Braun może w każdej chwili zostać oskarżony przez prokuratora o działalność na szkodę spółki. Jak w takiej sytuacji myśleć o misji publicznej telewizji, której obowiązek realizacji nakłada na nią art. 21 ustawy o radiofonii i telewizji? Nie oglądamy więc audycji kulturalnych, naukowych, edukacyjnych: brakuje audycji w językach narodowych, debat w węzłowych sprawach publicznych (OFE, system emerytalny, kodeks pracy). Ich liczba, jak celnie przytacza Kamila Baranowska („Rz" z 22 marca), spadła ze 181 do 42!

Wyjątki potwierdzają regułę. Pieniędzy szuka się w abonamencie i reklamach. Ale abonamentu ludzie na ogół nie płacą, a reklamami rzygają. Namawiałem do płacenia abonamentu, bo takie jest obowiązujące prawo, bo od kierownictwa TVP uzyskałem obietnicę, że zacznie być prawdziwie misyjna. Wiem, że takie nastawienie dalej funkcjonuje, ale zniecierpliwieni Polacy pytają - za co? Nie płaci się przecież abonamentu za Polsat czy TVN. W Holandii, Belgii, Estonii media publiczne finansowane są ze specjalnego podatku i wydzielonej w budżecie państwa puli. W Anglii, Finlandii, Szwecji, Norwegii system abonamentowy wyklucza emisje reklam. W Czechach, na Słowacji, Węgrzech czas nadawania reklam nie może przekroczyć 1 proc. czasu antenowego. W naszym kraju - 15 proc.! A pieniędzy jak nie ma, tak nie ma. Pożytku też. Bo kogo w Europie stać na utrzymywanie kilku programów?

Media i politycy

Telewizja musi odejść od abonamentu i zacząć być finansowana z ustawowych odpisów podatku PIT- z zakazem nadawania reklam i programów sponsorowanych. Rada Nadzorcza i Zarząd TVP powinny być obsadzane na zasadach zawodowego profesjonalizmu. W telewizji powinien zostać przeprowadzony audyt z udziałem międzynarodowych ekspertów, choćby przy współudziale Open Society Institute. Skład Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji musi zostać zastąpiony przedstawicielami środowisk twórczych, organizacji pozarządowych.

Dla uruchomienia misyjnej i publicznej funkcji TVP należy wyeliminować praktykę występowania polityków wyłącznie dla sensacyjnych „newsów" (one oczywiście napędzają reklamodawców, ale coraz mniej skutecznie, bo wpływy z reklam spadły o 6 proc.). Obsadzają kluczowe stanowiska w ww. gremiach „swoimi", którzy mają dbać o „właściwy" wizerunek partii w małym okienku. Tymczasem świat mediów i świat polityki muszą być wobec siebie autonomiczne.

Odezwą się głosy: jak taka misyjna telewizja bez afer, tragedii, sensacji, krwi itp. może być atrakcyjna? Otóż może! Wszystko zależy od pomysłowych redaktorów. Nawet brak reklam staje się przewagą wobec konkurencji, bo coraz więcej widzów rezygnuje z oglądania nawet superfilmów przerywanych zbyt często reklamą. A newsów szukają w Internecie. Czas molochów informacyjno-rozrywkowych się kończy. Widz przenosi swoją uwagę na stacje wyspecjalizowane, gdzie nie będzie zalewany prymitywnymi teleturniejami, tańcami i telenowelami. Od telewizji rzekomo publicznej odejdą telewidzowie zainteresowani prawdziwą kulturą, edukacją, dialogiem społecznym czy filmem dokumentalnym. Próby dotarcia ze wszystkim do wszystkich to dla TVP ślepa uliczka.

Na razie utopia

Dlatego TVP1 musi stać się instytucją pożytku publicznego, a nie spółką prawa handlowego. TVP2 należy sprzedać z prawami do używania częstotliwości, częścią bazy i sprzętu. Regionalne ośrodki TVP muszą zostać wydzielone jako organizacje pożytku publicznego, współfinansowane częściowo z odpisów od opłat lokalnych. Trzeba się zastanowić nad stworzeniem trzech sieci regionalnych z siedzibami w Gdańsku, Poznaniu i Krakowie. TVP Polonia jest przeżytkiem. Zastąpił ją Internet. Nowa telewizja publiczna nie potrzebowałaby takiej ilości terenów i budynków, jaką dysponuje dziś TVP. Wynajmowanie ich stacjom i producentom zewnętrznym zasiliłoby jej budżet.

Ograniczenie do jednego kanału ogólnopolskiego, wydzielenie stacji tematycznych i podzielenie istniejącej bazy nie musiałoby oznaczać katastrofy dla kilku tysięcy zatrudnionych w TVP ludzi. Znaleźliby pracę w prywatnych stacjach, które zajęłyby miejsce po TVP 2, i otrzymaliby stosowne odprawy z pieniędzy zdobytych przez Skarb Państwa za odstąpienie częstotliwości. Należy wprowadzić jednoosobowy zarząd, wzmocnić kompetencje Rady Nadzorczej; ustanowić w drodze konkursu redaktora naczelnego TVP odpowiedzialnego za program. Nowa Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji musi uwzględniać wytyczne Komisji Europejskiej i być niezależna od rządu jako instytucja demokratycznej kontroli nad nadawcami publicznymi i prywatnymi. Jej członkowie mianowani przez organy władzy państwowej (Sejm, rząd, prezydent) powinni stanowić w Radzie mniejszość. Rada miałaby prawo odwołania jej szefa.

Utopia w polskich warunkach? Może, ale brak debaty publicznej nad rolą i kształtem TVP oraz jednoznacznych decyzji zepchnie telewizję na medialny margines. Wówczas jej odbudowa nie będzie możliwa.

Autor jest założycielem BCC, uczestnikiem Forum Informacyjnego Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie.

Opinie polityczno - społeczne
Kazimierz M. Ujazdowski: Francja jest w kryzysie, ale to nie koniec V Republiki. Dlaczego ten ustrój przetrwa?
Opinie polityczno - społeczne
Jacek Nizinkiewicz: Rafał Trzaskowski musi się odelitarnić i odciąć od rządu, żeby wygrać
analizy
Donald Trump już wstrzymuje pierwszą wojnę. Chyba
Opinie polityczno - społeczne
Tomasz Grzegorz Grosse: Bezpieczeństwo, Europo! Co to znaczy dla Polski?
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Opinie polityczno - społeczne
Rusłan Szoszyn: „W tym roku Ukraina przestanie istnieć”, czyli jak Putin chce pokroić Europę
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego