Autoportret z hummusem

Nie minęły echa akcji publikowania zdjęć z jabłkami w społecznościach, a już kolejny trend kulinarnych autoportretów rozpoczyna polowanie na lajki.

Aktualizacja: 05.08.2014 10:54 Publikacja: 05.08.2014 10:52

Rafał Tomański

Rafał Tomański

Foto: Fotorzepa

Hummus to po arabsku ciecierzyca. Jeżeli się ją utrze, doda pasty sezamowej, oliwy, trochę czosnku i soku z cytryny wychodzi pasta o tej samej nazwie. Bardzo popularna w kuchni arabskiej. Po angielsku ciecierzyca to chickpea, jeżeli dodać jeszcze dwie literki „ce" na końcu – wychodzi chickpeace, czyli pokój płynący ciecierzycy.

Kolejna akcja

Z tego założenia wyszli internauci chcący pokazać swój sprzeciw wobec wojennych działań w strefie Gazy. Liczba zabitych wciąż rośnie, giną palestyńscy cywile, izraelscy żołnierze, bombardowane są szkoły i nie respektuje się zawieszeń broni. Jeżeli w mediach społecznościowych można szybko nagłaśniać problemy z całego świata i wirusowo zarażać świadomością o nich coraz szerszą publiczność – nagle pojawił się pomysł robienia sobie zdjęć z humusem. Czyli popierania pokoju (chickpeace) na Bliskim Wschodzie.

Działania rozpoczęła grupa brytyjskim Żydów. Po nich pojawili się Francuzi z ruchem „Hummus Initiative". Na głównych portalach społecznościowych zaczyna pojawiać się coraz więcej zdjęć robionych z ręki (tzw. selfie), na których ludzie jedzą hummus. Akcji nie byłoby, gdyby nie wszechobecne twitterowe hashtagi. Wystarczy wpisać „#hummuselfie" czy „#chickepace", by znaleźć odpowiedni wątek.

Nie dalej jak kilka dni temu mieliśmy w Polsce odpowiednik takiego ruchu, który polegał na społecznościowy obnoszeniu się z jedzeniem jabłek. Miało to być skierowane w akcie pogardy wobec prezydenta Rosji, który nałożył na polskie owoce, głównie jabłka zakaz eksportu do swojego kraju. Polska gospodarka według analityków miała nie odczuć tych obostrzeń, gdyby każdy z Polaków zjadł odpowiednio więcej jabłek rocznie.

Na złość 2.0

Zdjęcia porobiło sobie większość dziennikarzy, niektórzy ważni politycy, personel kilku ambasad i tyle. Co jakiś czas jeszcze jak echo powraca hasło „jedzmy jabłka na złość Putinowi" i nic za tym dalej nie idzie. Naiwnością byłoby sądzić, by rosyjski prezydent miał się w jakikolwiek sposób przejąć faktem, że grupa Polaków w nawet zorganizowany sposób pokazuje w mediach społecznościowych sprzeciw. Że nawet robi sobie z niego żarty. To nie prowadzi do niczego dobrego, jest niczym drażnienie lwa przez niezdające sobie sprawy z niebezpieczeństwa dziecko stojące przed klatką w zoo. Kraty są mocne, ale może zdarzyć się, że przez niektóre ze szczebelków lew zdoła wystawić pazury i drasnąć dziecko po twarzy. Rana zostanie na całe życie, a można było jej wcześniej uniknąć.

Akcje w mediach społecznościowych służą jedynie samym mediom, które zbijają na nich kapitał popularności oraz służą agencjom reklamowym jako kolejne „case'y", przypadki do opisywania. Na podstawie akcji „#jedzjabłka" na pewno powstanie niedługo seria reklam być może banku, być może nowej sieci sklepów, których świadomi klienci będą robić coś na złość komuś/czemuś. Być może nawet ktoś między wierszami w tekście reklamy puści do widza oko, że przecież chodziło kiedyś o rosyjskiego prezydenta, może nawet z tyłu kadru przewinie się jakiś grubawy i nieporadny niedźwiedź. Trudniej pewnie będzie kreatywnie pokazać hummus, ale na Bliskim Wschodzie także prężnie działają międzynarodowe agencje i na pewno zaproponują coś w tym rodzaju. Bo przecież kapitał społeczny nie może się zmarnować.

Nie ma co mieć złudzeń, z akcji społecznościowych pozostają lajki, followersi i posty. Na które już nikt nie zwróci po tygodniu, a co dopiero po miesiącu uwagi. Takie, które znieczulają potem na przekaz płynący z kolejnych kreatywnych akcji. Spirala się nakręca i w końcu i tak nikt nie wie, o co chodziło na początku – pozostają po wydarzeniach za to modne, ekologiczne torby, z efektownymi nadrukami. Warto z nimi pokazać się na mieście, ale co przedstawiają grafiki, tego nie pamięta nikt.

Opinie polityczno - społeczne
Konrad Szymański: Polska ma do odegrania ważną rolę w napiętych stosunkach Unii z USA
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie polityczno - społeczne
Robert Gwiazdowski: Dlaczego strategiczne mają być TVN i Polsat, a nie Telewizja Republika?
Opinie polityczno - społeczne
Łukasz Adamski: Donald Trump antyszczepionkowcem? Po raz kolejny igra z ogniem
felietony
Jacek Czaputowicz: Jak trwoga to do Andrzeja Dudy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie polityczno - społeczne
Zuzanna Dąbrowska: Nowy spot PiS o drożyźnie. Kto wygra kampanię prezydencką na odcinku masła?