Reklama

Marcin Napiórkowski: Muzeum Historii Polski musi być dla ludzi

Chciałbym, żeby Muzeum Historii Polski stało się laboratorium, w którym powstają nowe opowieści nie tylko o przeszłości, ale także o możliwych przyszłościach – pisze nowy dyrektor MHP Marcin Napiórkowski.

Publikacja: 29.10.2024 04:04

Dr hab. Marcin Napiórkowski, od 26 września dyrektor Muzeum Historii Polski.

Dr hab. Marcin Napiórkowski, od 26 września dyrektor Muzeum Historii Polski.

Foto: PAP/Tomasz Gzell

Nie potrafimy już czytać tak jak kiedyś. W świecie smartfonów i mediów społecznościowych coraz więcej z nas traci „umiejętność głębokiego czytania” (deep literacy) – długiego, wnikliwego skupienia na tekście. Wraz z nią gubimy pewne zdolności: gorzej idzie nam porównywanie scenariuszy; trudniej przychodzi wczucie się w cudzy punkt widzenia (czytanie uruchamia neurony lustrzane); wraz ze skróceniem okienka uwagi (attention span) mamy nie tylko problem ze skupieniem się na czytanym tekście, lecz także płycej sięgamy wyobraźnią we własną przeszłość i przyszłość.

Pozostało jeszcze 96% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Analiza
Jacek Nizinkiewicz: Tusk pokazuje, że KO może wygrać. Kaczyński otwiera nowy front walki i grzęźnie w sporach
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Opinie polityczno - społeczne
Joanna Ćwiek-Świdecka: Rzeczpospolita Babska – czy tylko kobiety odpowiadają za niską dzietność?
Analiza
Andrzej Łomanowski: To był tydzień porażek Donalda Trumpa
Opinie polityczno - społeczne
Vít Dostál, Wojciech Konończuk: Z Warszawy do Pragi bez uprzedzeń: jak Polska i Czechy stały się wzorem sąsiedztwa
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Opinie polityczno - społeczne
Estera Flieger: Pięć wniosków z wykładu prof. Andrzeja Nowaka dla AfD w Berlinie
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama