Powiew świeżości na rynku

O tym, że monopole nie są zjawiskiem dobrym dla rynku, a zdrowa konkurencja przyczynia się do jego rozwoju, nie trzeba za bardzo nikogo przekonywać.

Publikacja: 22.08.2018 16:15

Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej.

Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej.

Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński

Prawda niby oczywista, ale nie wszyscy to dostrzegają, a może dostrzec nie chcą. Widać to chociażby po rynku badań telemetrycznych, gdzie w zasadzie jedynym dostawcą danych jest firma Nielsen Audience Measurement – duża międzynarodowa korporacja, która świadczy swoje usługi w wielu krajach. W Polsce od ponad dwudziestu lat jest praktycznie monopolistą, choć ostatnio własny pomiar oglądalności wg. modelu oglądalności rzeczywistej (MOR), zaczęła stosować TVP.

20 lat to szmat czasu, zwłaszcza na rynku medialnym. Tymczasem wiele mechanizmów w badaniach Nielsena pozostało niezmiennych. Dotyczy to chociażby konstrukcji tzw. grupy komercyjnej, za którą nadal uznaje się przedział wiekowy 16-49, choć mówiąc delikatnie, to już archaizm. Przecież nie trzeba nikomu udowadniać, że pięćdziesięciolatkowie mają większą moc nabywczą niż większość nastolatków czy studentów.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Opinie Ekonomiczne
Bogusław Chrabota: Przesadzamy z OZE?
Opinie Ekonomiczne
Wysoka moralność polskich firm. Chciejstwo czy rzeczywistość?
Opinie Ekonomiczne
Handlowy wymiar suwerenności strategicznej Unii Europejskiej
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czekanie na zmianę pogody
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Rząd sięgnie po trik PiS-u