W poszukiwaniu utraconych przychodów

Czy banki będą kompensować utracone przychody z tytułu interchange, podwyższając opłaty za prowadzenie konta i użytkowanie karty?

Publikacja: 02.10.2013 00:27

W poszukiwaniu utraconych przychodów

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak

Red

Polski rynek bankowy charakteryzuje się dużą konkurencyjnością, bo klient może swobodnie wybrać jeden z wielu banków, w przeciwieństwie do duopolu panującego na rynku płatności kartowych.

Taka sytuacja powinna teoretycznie powstrzymywać banki przed podwyższaniem opłat za swoje usługi, jednak w praktyce Polacy rzadko zmieniają bank. Dlatego też to właśnie klienci mogą się stać ofiarami praktyk banków kompensujących utracone korzyści z interchange. Ciężar opłat może zostać przesunięty z akceptantów na konsumentów.

Nawet gdyby banki chciały przenieść utracone przychody (ok. 700 mln zł rocznie) na użytkowników kart, to kwota dodatkowego obciążenia jednej karty wyniosłaby ok. 1,77 zł miesięcznie. Dlatego jestem skłonny ponosić wyższe koszty w zamian za większą swobodę płacenia kartą (większa sieć akceptacji) i większą transparentność systemu (współmierność osiąganych dochodów do ponoszonych kosztów).

Porównanie z krajami UE wskazuje, że przy dużo niższych stawkach interchange, rynek płatności bezgotówkowych nie tylko się nie kurczy, ale wręcz rozwija. Planowana jest kolejna obniżka interchange do rekomendowanych przez Komisję Europejską 0,2–0,3%, (we Francji od listopada 0,28 proc.). Wprowadzając zmiany w kierunku niższych stawek IF, Polska nie tylko nie jest wyjątkiem w skali europejskiej, lecz zmierza w kierunku pożądanego rozwoju płatności bezgotówkowych (wystarczy dodać, że płatności te mają w „starych" krajach UE znacznie większy udział niż w Polsce).

Niższe stawki IF nie zostaną od razu przełożone na wszystkich akceptantów. Gdy oszczędności się pojawią, nie muszą wcale skutkować obniżką cen detalicznych towarów, bo mogą być przełożone na inwestycje akceptantów w nowe usługi, np. usługi dodane – programy lojalnościowe, rabatowe, które będą tworzone z myślą o kliencie detalicznym i będą dla niego dodatkową korzyścią, a może także oszczędnością. Spadające opłaty transakcyjne mogą więc skłonić akceptantów do większej aktywności na rynku płatności oraz inwestycji zarówno w rozwój sieci akceptacji, jak i usług dla konsumentów.

Na koniec nie mogę nie wspomnieć o bezgotówkowych metodach płatności alternatywnych wobec kart płatniczych, które obok kart będą się rozwijać, a tym samym wpływać na rozwój sieci akceptacji oraz rynku płatności. Pojawią się innowacyjne metody wprowadzane zarówno przez same banki, jak i nowych graczy. Jeśli mówimy o zmianie zasad wydawania kart, to raczej w kierunku ich wirtualizacji. Karta coraz rzadziej będzie miała postać plastikową, co pozwoli bankom zaoszczędzić na kosztach jej produkcji, z jednoczesnym zachowaniem przychodów; niesłuszna jest więc teza, że banki zaprzestaną promocji płatności kartowych.

Reasumując sytuacja, w której banki będą chciały przerzucić utracone przychody na klientów, będzie niesprawiedliwa rynkowo.

- Robert Łaniewski, prezes Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego.

Polski rynek bankowy charakteryzuje się dużą konkurencyjnością, bo klient może swobodnie wybrać jeden z wielu banków, w przeciwieństwie do duopolu panującego na rynku płatności kartowych.

Taka sytuacja powinna teoretycznie powstrzymywać banki przed podwyższaniem opłat za swoje usługi, jednak w praktyce Polacy rzadko zmieniają bank. Dlatego też to właśnie klienci mogą się stać ofiarami praktyk banków kompensujących utracone korzyści z interchange. Ciężar opłat może zostać przesunięty z akceptantów na konsumentów.

Pozostało 82% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację