Reklama
Rozwiń
Reklama

Nowa szansa dla prowincji

Tereny dawnej wytwórni wódek na warszawskiej Pradze zamienią się za kilka lat w Centrum Praskie Koneser z eleganckimi butikami, biurami i mieszkaniami w modnej formule loftów urządzanych w pofabrycznych wnętrzach.

Publikacja: 29.04.2015 22:00

Anita Błaszczak

Anita Błaszczak

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompała

Podobną metamorfozę ma przejść inna znana niegdyś wytwórnia na Pradze – fabryka kosmetyków Pollena-Uroda. To przykład wielkomiejskiego wykorzystania dawnych zakładów produkcyjnych, które coraz częściej ustępują bardziej opłacalnym inwestycjom biurowo-mieszkaniowym. Produkcję można wszak przenieść na tańsze tereny poza miastem, lokując ją w nowych, tańszych w budowie i eksploatacji budynkach.

Nie bez znaczenia są niższe koszty pracy oraz często (choć nie zawsze) bardziej przyjazne nastawienie lokalnych władz. Jak wynika z ogólnopolskiego badania wynagrodzeń firmy Sedlak & Sedlak, różnice są spore. W 2014 r. przeciętna płaca w Warszawie wynosiła 6 tys. zł brutto, prawie dwukrotnie więcej niż w mieście do 25 tys. mieszkańców (3,3 tys. zł brutto). W innych dużych miastach mediana zarobków była wprawdzie niższa (4,2 tys. zł), ale i tak oznaczała ponad 27-proc. lukę płacową, która może zachęcać firmy do przeprowadzki.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Aleksandra Ptak-Iglewska: Biznes celowo gra z kaucjami
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Grawitacji nie ma!
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Zbrojenia? Konkurencja, głupcze
Opinie Ekonomiczne
Henryk Zimakowski: Kiedy LOT odzyska samofinansowanie?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Gospodarka, głupcze. Dwa lata od wyborów z 15 października
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama