Paweł Rożyński: Polskie rekiny nieufne wobec start-upów

To, że duzi mogą wiele zyskać na współpracy z małymi zwinnymi partnerami, pokazuje świat oceanów. Ale polskie koncerny wciąż wierzą, że najlepiej wszystko zrobią samodzielnie.

Publikacja: 05.12.2022 21:03

Paweł Rożyński: Polskie rekiny nieufne wobec start-upów

Foto: Adobe Stock

Korzyści są jasne i obustronne. Czyściciele czy to zgrabne wargatki albo wyjątkowo brzydkie remory usuwają martwy naskórek, pasożyty i resztki pokarmu. Wieloryb czy rekin grzecznie toleruje swych towarzyszy, ale już murena sama chętnie otworzy paszczę w oczekiwaniu pielęgnacyjnego zabiegu. Wielcy zyskują zdrowie i szybkość, podczas gdy ich mali partnerzy pokarm, a często darmową podróż i bezpieczeństwo, bo który wróg odważy się zbliżyć do ich opiekuna. To idealna symbioza.

Podobnie jest ze start-upami. Samotny żywot usiany jest biznesowymi niebezpieczeństwami, o kredyt i merytoryczne wsparcie nie jest łatwo. I tu szansą jest duże przedsiębiorstwo, które w zamian za kwoty z jego punktu widzenia śmieszne zyska mniejszych, ale bardziej zwinnych i szybciej dostosowujących się do nowych warunków partnerów. Taki zwykle lepiej i taniej wykona zadanie niż dodatkowy departament w korporacji z ludźmi skierowanymi często przypadkowo na nowy odcinek, np. stworzenia aplikacji. Lepiej skorzystać z czyjegoś pomysłu, niż samemu się nad nim biedzić od początku. A jeśli pomysł okaże się trafiony, można więcej w niego zainwestować i rozwijać.

Czytaj więcej

Dawid łaknie Goliata. Ale polscy giganci wciąż nie chcą inwestować w start-upy

Choć premier Mateusz Morawiecki od lat mówi o konieczności wspierania start-upów, a spółki Skarbu Państwa gorliwie dostosowały się do rządowego „prikazu” w tej sprawie, mimo wykreowania mody także wśród prywatnych czempionów, coś idzie nie tak. Pieniądze niby są, a wciąż nie mamy gwałtownego wzrostu liczby obiecujących projektów i na razie doczekaliśmy się raptem dwóch jednorożców, firm wartych miliard dolarów – Docplannera i Booksy, które zresztą poradziły sobie bez pomocy polskich koncernów.

Z badania PFR Ventures i Huge Thing, które opisujemy, wynika, że barierą jest powolność decyzyjna koncernów. Na samą odpowiedź na ofertę współpracy jedna trzecia start-upów czeka od 18 do 36 miesięcy. To w innowacjach epoka, w tym czasie mogą zupełnie zmienić się warunki rynkowe i oczekiwania konsumentów. Wygląda na to, że w przeciwieństwie do zagranicznych wielorybów spora część naszych wciąż nie rozumie korzyści z takiej współpracy, chce mieć wszystko pod pełną kontrolą, nie kieruje się biznesowym instynktem. Taka postawa oznacza dla nich konkretne straty, których najwyraźniej na razie nie dostrzegają.

Trudny związek Goliata z Dawidem >A17

Korzyści są jasne i obustronne. Czyściciele czy to zgrabne wargatki albo wyjątkowo brzydkie remory usuwają martwy naskórek, pasożyty i resztki pokarmu. Wieloryb czy rekin grzecznie toleruje swych towarzyszy, ale już murena sama chętnie otworzy paszczę w oczekiwaniu pielęgnacyjnego zabiegu. Wielcy zyskują zdrowie i szybkość, podczas gdy ich mali partnerzy pokarm, a często darmową podróż i bezpieczeństwo, bo który wróg odważy się zbliżyć do ich opiekuna. To idealna symbioza.

Pozostało 82% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację