Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych w ramach systemu Zielonej Karty odpowiada za wypłatę świadczeń z ubezpieczenia komunikacyjnego OC, w przypadkach gdy jeden z uczestników zdarzenia jest z innego kraju. Jaka jest skala takich zdarzeń na obszarze całego systemu?
W Systemie Zielonej Karty przepływa rocznie około 2 mld euro. To są środki związane ze świadczeniami odszkodowawczymi wynikającymi z wypadków transgranicznych, tj. gdy minimum jeden z uczestników wypadku pochodzi z inne kraju niż pozostali. Nie uwzględniamy tutaj zdarzeń poza granicami kraju, w których uczestniczyły dwie osoby lub więcej, pochodzące z tego samego kraju. Te 2 mld euro to fizycznie wypłacone świadczenia bez uwzględniania rezerw.
Które państwa należą do Systemu Zielonej Karty?
System Zielonej Karty jest największą światową organizacją ubezpieczeniową i należy przy tym podkreślić, iż nie jest organizacją międzypaństwową. Jest to organizacja autonomiczna, skupiająca rynki ubezpieczeniowe. Działa bezpośrednio pod egidą ONZ. Zrzesza obecnie 48 członków: ze wszystkich krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz pozostałych państw europejskich oprócz Kosowa, a także Maroko, Tunezję, Izrael, Iran i Azerbejdżan. O członkostwo ubiegają się obecnie Armenia i Gruzja. Jednakże tamtejsze rządy muszą spełnić określone warunki prawne, jak np. wprowadzenie obowiązkowego komunikacyjnego ubezpieczenia OC oraz przystąpienie do obu konwencji wiedeńskich, związanych z ruchem drogowym i znakami drogowymi.
Ponadto nie każdy rynek ubezpieczeniowy ma wystarczające możliwości finansowe, gdyż zobowiązania wynikające z wypadków międzynarodowych są kolosalne, a do odszkodowań dochodzą jeszcze wysokie gwarancje finansowe. Wejściem do systemu wstępnie jest również zainteresowany Kazachstan i ma on otwartą furtkę do podjęcia negocjacji w tym zakresie.