Z raportu PwC z prognozami dla rynku mediów i rozrywki wynika, że dla tradycyjnych płatnych usług stricte telewizyjnych nie ma już na polskim rynku szans wzrostu. To, co możecie jeszcze zrobić, by rosnąć, to konsolidować rynek i oferować abonentom pakiety różnych usług z dostępem do Internetu na czele. Ile wydajecie na inwestowanie w rozwój infrastruktury i jak te wydatki będą rosły?
Rozwijanie naszej światłowodowej sieci, pozwalającej klientom na dostęp do najlepszego domowego Wi-Fi, to jeden z filarów naszej strategii i podstawa jakości i wyjątkowości naszej oferty cyfrowej rozrywki (Connected Entertainment). To dlatego wysokość wydatków na inwestycje– zarówno globalnie jak i w Polsce – sięga 30 proc. przychodów. I utrzymamy ten poziom także w kolejnych latach.
Uważam, że tacy dostawcy jak UPC będą nadal odgrywać kluczową rolę na rynku. Klienci oczekują (i będą oczekiwać) swobodnego dostępu do ulubionych i najciekawszych treści, a my jesteśmy tymi, którzy są w stanie tę potrzebę spełnić najlepiej. Niezbędnym elementem do korzystania z usług OTT jest też ultraszybki internet. Tylko dzięki takiemu połączeniu nasi klienci zawsze będą mogli odbierać programy z najlepszą jakością dźwięku i obrazu.
Na konferencji w TechSummit Mike Fries, prezes Liberty Global, podkreślał, że procesy inwestycyjne ograniczają firmom z waszego sektora regulatorzy. Nie jest tak, że to naturalna część biznesowego ekosystemu? Regulacje przecież zawsze były.
Sektor telekomunikacyjny ma przed sobą wyzwania związane z ogromnym i stale rosnącym zapotrzebowaniem na coraz szybszy Internet oraz z globalną konkurencją. Jedynym sposobem, by temu sprostać, są inwestycje w rozwój infrastruktury opartej na światłowodach. Liberty Global gra kluczową rolę w tej kwestii. Raport firmy Oxera pokazuje, że w latach 2013-2017 firma zainwestowało w Europie 14,8 mld euro, a UPC w Polsce – 408 mln euro, co przełożyło się na ponad 1 mld euro korzyści pośrednich dla klientów wynikających z coraz szybszych prędkości i korzyści płynących z dostarczanej oferty. Nasza strategia, zarówno globalnie, jak i lokalnie, jest bardzo ambitna: chcielibyśmy inwestować więcej. Gdy patrzy się z tej perspektywy, widać, jak ważne jest zrozumienie po stronie regulatorów warunków zmieniającego się rynku i wyzwań przed jakimi stoi biznes, aby dla ochrony pozycji konsumentów tworzyli warunki rynkowe wspomagające dalsze inwestycje i stymulujące konkurencyjność, która w takiej branży jak telekomunikacja, wymaga stałego zwiększania inwestycji, a te skali. Wyzwań jest bowiem coraz więcej, a jednym z nich rosnąca konkurencja globalna. Jeśli takiego zrozumienia nie ma lub jest niewystarczające, o wiele trudniej jest dalej się rozwijać i inwestować.