Reklama

Praca męczy, czas wolny nuży

Sąsiad moich teściów – energiczny 60-latek, który dawniej był spawaczem, ostatnio zaś kierowcą – skorzystał niedawno z możliwości przejścia na wcześniejszą emeryturę z tytułu szkodliwych warunków pracy. Przez pierwszy miesiąc nadrabiał zaległości towarzyskie. Gdy zrobiło się chłodniej i piwo przed blokiem przestało mu smakować, postanowił zadbać o duszę. Codziennie chodził do kościoła, czasem nawet po kilka razy, ale po paru tygodniach uznał chyba, że w tej sferze zabezpieczył sobie przyszłość, i zaczął myśleć o powrocie do pracy.

Publikacja: 19.11.2017 21:00

Praca męczy, czas wolny nuży

Foto: 123RF

Większość osób, którym po obniżce wieku emerytalnego z początkiem października przysługiwało prawo do przejścia w stan spoczynku, nie potrzebowała nawet tych kilku tygodni wolnego, aby dojść do wniosku, że brak stałego zajęcia może być bardziej męczący niż praca. Z danych ZUS wynika, że osoby zatrudnione stanowiły zdecydowaną mniejszość tych, które z tego prawa skorzystały. Wygląda więc na to, że na razie działają psychologiczne mechanizmy, na które liczył rząd, zapewniając, że obniżenie wieku emerytalnego nie będzie miało katastrofalnego wpływu na podaż pracy. To, że w październiku utrzymało się ponad 4-proc. tempo wzrostu zatrudnienia w sektorze przedsiębiorstw, zdaje się to potwierdzać.

Tylko 99 zł za rok czytania.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję? - możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Reklama
Opinie Ekonomiczne
Polska wciąż importuje rosyjskie węglowodory
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Szkodliwe skutki pseudoafery z KPO
Opinie Ekonomiczne
Beata Jurkschat: Czy my jeszcze wierzymy w ESG?
Opinie Ekonomiczne
Maciej Stańczuk: Dotychczasowy potencjał wzrostu już wykorzystaliśmy
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: KPO jest sukcesem. Nic tego nie zmieni
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama