[b][link=http://blog.rp.pl/blog/2011/01/23/pawel-czurylo-samorzadowy-petent/]Skomentuj na blogu [/link][/b]
Każe ona do długu zaliczać zobowiązania będące skutkiem umów o partnerstwie publiczno-prywatnym, leasingu oraz umów z odroczonym terminem zapłaty dłuższym niż rok.
Rzecz jednak w czymś innym: kolejny raz okazało się, że samorządowcy traktowani są przez władze centralne nie jako partner, ale raczej jako petent, który w ostatniej chwili dowiaduje się o kluczowych dla niego zmianach. I to o zmianach dokonywanych bez żadnego okresu przejściowego lub choćby wyprzedzającej informacji. Ten gwiazdkowy – bo jeszcze grudniowy – prezent może zmusić wielu włodarzy miast i gmin do zaciśnięcia pasa i wstrzymania się z licznymi inwestycjami. W wielu gminach panuje już atmosfera nie do pozazdroszczenia, przygotowywane są ratunkowe scenariusze.
W ostatnim czasie wiele razy przedstawiciele resortu finansów zapowiadali gromko, że będą dążyć do takich zmian, które umożliwią im większą kontrolę nad samorządowymi budżetami. Przyczyną było właśnie zadłużanie się samorządowców, którzy nie chcieli stracić szansy na euro możliwe do pozyskania z Brukseli. Ceną ich starań był jednakże rosnący deficyt sektora finansów publicznych (choć za ten stan rzeczy odpowiada przede wszystkim minister finansów i znaczna dziura w państwowej kasie).
Analizując kłopoty samorządowców, trudno nie porównać ich do zmian, jakie ostatnio zaserwował przedsiębiorcom rząd przy okazji wprowadzenia wyższych stawek VAT. Do ostatniej chwili czekali oni na rozporządzenie ministra finansów, zamiast myśleć o tym, jak rozwijać swoją działalność.